Fiziksel engelliler için web tabanlı uzaktan eğitim modeli önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde eğitim tüm dünya tarafından oldukça önemsenen bir olgudur. Engelli eğitimi, eğitim çalışmalarında büyük önem taşıyan ve maalesef henüz başarıya ulaşılamayan bir alandır.Bu tez çalışmasında engelli eğitimiyle ilgili çalışmalara katkıda bulunmak ve fiziksel engellilerin eğitimine destek olmak için, web tabanlı uzaktan eğitim sistemlerinden yararlanılması fikri üzerinde durulmuştur.Çalışma kapsamında öncelikle engellilerin eğitim hakları ve olanakları araştırılmıştır. Engelli eğitimiyle ilgili eksikliği ortaya koyan araştırma sonuçları doğrultusunda; web tabanlı uzaktan eğitim, engelliler için alternatif bir eğitim yöntemi olarak görülmüştür. Fiziksel engellilik kapsamında görme, işitme ve bedensel engellilerin web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri ve materyallerini kullanmak için gereksinim duyacakları özellikler incelenmiş; gereksinimler saptanmıştır. Elde edilen bilgiler esas alınarak; her engel grubu için bir örnek olması için; web tabanlı uzaktan eğitimle sunulmak üzere, temel bilgisayar eğitimi hazırlanmıştır.Bu çalışma fiziksel engelliler için hazırlanacak web tabanlı uzaktan eğitim sistemlerinde yer alacak öğretim materyallerinde bulunması gereken özellikleri ortaya koymakta ve bu özellikler kullanılarak oluşturulan bir web tabanlı uzaktan eğitim ortamı ile gerçek bir örnek sunmaktadır. Today, education is a phenomenon given very high importance across the entire world. Although the education of people with disabilities is being considered important by pedagogy, a successful approach has not been found.The focus of this thesis is on the utilization of web-based distance education systems both to improve education opportunities for people with physical disabilities and to contribute to studies about the education of disabled people.Within the scope of this work, firstly the current educational rights and opportunities for people with physical disabilities have been researched. The results of this research have indicated inadequacies in the educational opportunities for people with physical disabilities. In addressing these inadequacies, various education methods have been studied and web-based distance education has been suggested as an alternative educational method. The different requirements of web-based distance education systems and materials have been discussed and determined for each type of physical disability: visual, hearing and orthopedic impairment. Based on the outcomes of this study, exemplars of web-based educational materials for fundamental computer education have been created for each disability group.This study suggests a guideline and lists the necessary features of web-based education materials for people with physical disabilities. Based on the suggested guideline, the study highlights an example of a real web-based distance learning environment.
Collections