Çalışan memnuniyetini etkileyen faktörler: SGK çalışanları üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, çalışan memnuniyetini etkileyen faktörleri analiz etmektir. Bu araştırma için kullanılan veri seti İstanbul'da çalışan 208 Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) personelini kapsamaktadır. Araştırma formu olarak Minnesota Tatmin Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizi için, Mann Whitney U, Kruskal-Wallis H, ANOVA post-hoc Tamhane T2 testleri, korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır.Regresyon analizi sonuçları, önem sırasıyla beceri çeşitliliği, işin anlamlılığı, yönetici davranışları, özerklik, ücret, çalışma arkadaşlarıyla ilişkiler ve terfi olanağının çalışan memnuniyetinin açıklayıcı değişkenleri olduğunu göstermektedir. Buna karşılık bulgular takdir edilmenin çalışan memnuniyetinin genel boyutunun açıklayıcı değişkeni olmadığına işaret etmektedir. Tüm değişkenler bir arada çalışan memnuniyetini %80,2 oranında açıklayabilmektedir. İçsel memnuniyet boyutunun en önemli belirleyicisi beceri çeşitliliği iken dışsal memnuniyetin en önemli iki belirleyicisi yönetici davranışları ve ücrettir. İkinci olarak korelasyon analizinin sonuçları çalışan memnuniyetinin; yaş, çocuk sahibi olma, eşin çalışma durumu ve unvan değişkenleri ile anlamlı ve pozitif yönlü korelasyon ilişkisine sahip olduğunu göstermektedir. Buna karşılık çalışan memnuniyeti ile öğrenim durumu ve cinsiyet arasındaki korelasyon ilişkisi negatif yönlüdür. Buna göre kadınların memnuniyet düzeyi erkeklerden daha düşüktür. Öğrenim düzeyi yükseldikçe çalışan memnuniyeti düşmektedir. Nihayet, ANOVA analizleri, cinsiyet, eşin çalışıp çalışmaması, öğrenim düzeyi, unvan, kıdem ve çalışılan merkez değişkenleri açısından çalışan memnuniyetinin içsel, dışsal ve genel boyutlarında istatistiki olarak anlamlı farklılıklar olduğunu göstermektedir. Yaş ve çocuk sahibi olma değişkenleri açısından ise sadece çalışan memnuniyetinin içsel boyutunda anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: memnuniyet, çalışan memnuniyeti, iş tatmini, iş doyumu, MSQ, SGK. This study aims to explore the factors affecting employee satisfaction. The dataset for the study included 208 Social Security Institution (SSI) employees working in Istanbul. Minnesota Satisfaction Questionnaire was used as a survey form. Mann Whitney U, Kruskal Wallis H, ANOVA post-hoc Tamhane T2 test, correlation, and regression analyses were used to analyze the data.The regression analysis results showed that the variety of skills, task significance, supervisory behaviors, autonomy, wage, relationship with co-workers and promotion were significant predictors of employee satisfaction, respectively. However, appreciation did not predict general dimension of employee satisfaction. These predictors accounted for 80,2 percent of the variance. The most crucial predictor of the intrinsic satisfaction was the variety of skills while supervisory behavior and wage were two primary predictors on the extrinsic satisfaction. Secondly, the results of correlation analyses indicated that employee satisfaction was positively and significantly correlated with age, having children, employment status of spouse and title. However, it was negatively and significantly related to education level and gender. That is to say, the satisfaction level of women employees is lower than men's satisfaction. As the level of education increases, employee satisfaction decreases. Finally, the ANOVA analyses showed that the intrinsic, extrinsic and general dimensions of employee satisfaction differed significantly by gender, employment status of spouse, education level, title, seniority and branch office. According to the findings, the intrinsic satisfaction differed significantly by age and having children, as well.Keywords: satisfaction, employee satisfaction, job satisfaction, MSQ, SSI.
Collections