Türk ve Ermeni gençlerde gruba aidiyet, gruplararası ilişkiler, algılanan ayrımcılık ve değerlerin ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmamızda amaç Türkiye'de yaşayan Türk ve Ermeni gençlerin aralarındaki ilişkileri ne ölçüde meşru ve istikrarlı gördüklerini, kendi gruplarına yönelik hissettikleri aidiyetlerini ve kendi gruplarına karşı ayrımcılık algılayıp algılamadıklarını, ötekilerle ilişkinin derecesini ve niteliğini sosyal kimlik kuramı, temas ve değer kuramları açısından incelemektir.Grup norm ve değerlerinin içselleştirilmesi için önemli bir dönemde olan, yaş ortalaması 16.66 olarak bulunan ergenlik dönemindeki gençler, bu araştırmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. 105'i Türk lisesinde, 63'ü ise Ermeni lisesinde eğitim gören öğrenciler olmak üzere toplam katılımcı sayısı 168'dir. İlk olarak katılımcılara sınıf ortamında ve toplu olarak araştırmanın amacı ve gönüllük esasının olduğu onam formu okunduktan sonra bir ders saati süresince cevaplamaları için Demografik Veri Formu, Sosyal Kimlik Ölçeği, Algılanan Ayrımcılık Ölçeği, Sosyal İlişki Ölçeği, Portre Değerler Ölçeği verilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiştir. Normal dağılım için Kolmogorov-Simirnov testi; iki grubun karşılaştırılması için Mann Whitney U testi ve t-testi; iki grubun ölçekleri arasında ilişki ise; Pearson Korelasyon Testi; korelasyon sonucunda anlamlı çıkan değişkenler için ise Lineer Regresyon Testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda Türk gençlerin Ermeni gençlere göre sosyal kimliğin alt ölçekleri olan kimliğin önemi ve kamusal kimlikte istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde daha yüksek puana sahip oldukları bulunmuştur. Çalışmamızda diğer bulgulara bakıldığında algılanan ayrımcılık, sosyal ilişki özellikleri ve değerlerde istatistiksel olarak Türkler ve Ermeniler arasında farklılıklar bulunmuştur. The purpose of this study is to examine the perception of legitimacy and stability of relationship between Turkish and Armenian youths, their feelings of belonging to their groups, their perception of whether their group is discriminated against or not, the quality and quantity of contact with other groups based on theories of social identity, contact and values theories. The adolescents with an average age of 16.66 who are in an important period of internalizing the group norms and values constitute the respondents of this research. The total number of participants is 168, 105 of which are Turkish high school and 63 of them are Armenian high school students. Firstly, the participants were given a Demographic Data Form, Social Identity Scale, Perceived Discrimination Scale, Social Relationship Scale, Portrait Values Scale to be answered during the class hours after the consent form and the purpose of study were read in the classroom. The data were analyzed using the SPSS program. Kolmogorov-Simirnov test was used to determine normal distribution of scores. Mann Whitney U test and t-test were used for comparison of two groups, Pearson Correlation Test was used to find out the relationship between the scales of the two groups, Linear Regression Test was used to examine for the variables that were correlated.As a result of the analysis, it was found that the Turkish youth have a significantly higher score on the the significance of the identity as a sub-scale of social identity and public identity compared to the Armenian youth. When we look at other findings in our study, differences between perceived discrimination, social relations characteristics and values were statistically different between Turks and Armenians.
Collections