Tıger temelli hemşirelik bilişimi yetkinliklerini değerlendirme aracının Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, TIGER Temelli Hemşirelik Bilişimi Yetkinliklerini Değerlendirme Aracının Türk dilinde geçerlik ve güvenirliğini yapmak amacıyla metodolojik ve tanımlayıcı tipte tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesi ve İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Hastanesinde çalışan 518 hemşire oluşturmuştur. Araştırmanın verileri `Kişisel Bilgi Formu` ve `TIGER Temelli Hemşirelik Bilişimi Yetkinliklerini Değerlendirme Aracı` kullanılarak toplanmıştır. Türkçe aracın değerlendirilmesinde kapsam geçerlik indeksi, açımlayıcı faktör analizi, madde toplam puan korelasyonu, Cronbach Alfa ve test-tekrar test analizleri kullanılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 32,23±8,04, çoğunluğu kadın (%79,5) ve lisans mezunudur (%69,7). Aracın kapsam geçerlik indeksi 0,99'dur. Aracın Cronbach alfa katsayısı 0,99 olup alt boyutlar için aynı değer Temel Bilgisayar Becerileri için 0,98; Klinik Bilgi Yönetimi için 0,97; Bilgi Okuryazarlığı için 0,98'dir. Aracın madde toplam puan korelasyonları 0,56 ile 0,83 arasındadır. Test-tekrar test korelasyon değerleri Temel Bilgisayar Becerileri için 0,99; Klinik Bilgi Yönetimi için 0,97; Bilgi Okuryazarlığı için 0,97 olarak bulunmuş ve iki uygulama arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır (p<0,01). Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre toplam varyansın %69,53'ünü açıklayan 3 faktörlü ve faktör yüklerinin uygun aralıkta olduğu bir yapı belirlenmiştir (0,34 – 0,92). Sonuçlar, TIGER Temelli Hemşirelik Bilişimi Yetkinliklerini Değerlendirme Aracının Türkçe formunun orijinal araçla benzer yapıda olduğunu ve hemşirelik bilişimi yetkinliklerini değerlendirmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Hemşirelik Bilişimi, Hemşirelik Bilişimi Yetkinlikleri, TIGER Girişimi, Geçerlik, Güvenirlik This methodological and descriptive study was designed to test the validity and reliability of Turkish version of TIGER-based Assessment of Nursing Informatics Competencies Tool. Data were collected from 518 nurses working at Istanbul University Cerrahpasa Medical Faculty Hospital and Istanbul University Medical Faculty Hospital with `Personal Information Form` and `TIGER-based Assessment of Nursing Informatics Competencies Tool`. Reliability and validity was examined by content validity index, explanatory factor analysis, item total score correlation, Cronbach Alpha and test-retest analyzes.The average age of participants was 32.23 ± 8.04, the majority were female (79.5%) and undergraduate (69.7%). The content validity index of the tool was 0.99. The overall Cronbach's alpha was 0.99, and for the sub-dimensions of the tool, it was 0.98 for Basic Computer Skills; 0.97 for Clinical Information Management; and 0.98 for Information Literacy. Item- total correlations were 0.56-0.83. Test-retest correlation was 0.99 for Basic Computer Skills; 0.97 for Clinical Information Management; 0.97 for Information Literacy and a statistically significant relationship was found between the two applications (p <0.01). According to the exploratory factor analysis, three factors were extracted, explaining 69.53% of the total variance with all items loaded >.30 (0.34 – 0.92) for each factors. The results indicate that the Turkish version of the TIGER-based Assessment of Nursing Informatics Competencies Tool is a valid and reliable tool to evaluate nursing informatics competencies.Keywords: Nursing Informatics, Nursing Informatics Competencies, TIGER Initiative, Validity, Reliability
Collections