Tek eğe şekillendirme sistemlerinin eğri kök kanallarında oluşturduğu transportasyonun in vitro olarak radyolojik açıdan değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Endodontik tedavinin başarılı olabilmesi için her bir aşamasında ayrı özen göstermek gereklidir. Şekillendirme tedavinin ilk basamağı olduğundan oluşan bir komplikasyon tedavinin diğer basamaklarını da olumsuz etkiler. Şekillendirme aşamasında karşılaşılabilen olumsuzluklardan biri kanal duvarından gereksiz madde kaldırılması ve kanal seyrinin takip edilmemesi sonucunda meydana gelen transportasyondur. Transportasyon dişin kuronalinde strip perforasyona, apikalinde ise zip oluşumuna neden olabilir. En fazla transportasyona maruz kalan dişler kök eğimi fazla olan dişlerdir. Geçmişten günümüze şekillendirme için kullanılan aletler sürekli bir gelişim halindedir. Günümüzde şekillendirme için kullanılan eğe sekansları yerine tek eğelerin kullanıldığı sistemler giderek popülerlik kazanmıştır. Bu sistemlerin bir kısmı resiprokal hareketle çalışırken bir kısmı rotasyonel hareket yapar. Şekillendirmede rehber yol oluşturulmasının gerekliliği de tartışılan konulardan biridir. Çalışmada insan üst büyük azılarının meziobukkal köklerinde resiprokal hareket yapan WaveOne ve Reciproc; rotasyonel hareket yapan OneShape sistemleri ile ve kontrol amaçlı olarak manııel şekillendirme yapıldıktan sonra oluşan transportasyon miktarı konik ışınlı bilgisayar tomografi yardımıyla belirli mesafelerden alınan kesitlerle ölçülmüştür. Bu esnada rehber yol oluşturmanın transportasyona etkisi de değerlendirilmiştir. Kuronal, orta ve apikal segmentlerden alınan kesitlerde genel olarak resiprokal sistemlerin daha az transportasyona neden olduğu görülmüştür. Rehber yol oluşturmanın transportasyonu engelleyici bir katkı sağlamadığı tespit edilmiştir. Kök eğimi fazla olan dişlerde şekillendirme yaparken resiprokal sistemlerin güvenle kullanılabileceği ve şekillendirme öncesinde rehber yol oluşturmanın gerekli olmadığı sonucuna varılmıştır. To deem an endodontic treatment succesful, each step should be performed meticulously. Since instrumentation is the first step of the treatment, a complication may have a negative impact on further phases. Transportation is one of the complications resulting from excess dentin removal and not following the original course of the canal, which may lead to strip perforation at the coronal and zip formation at the apical segment of root canal. Severely curved canals expose more frequently to transportation. To date instruments used for canal shaping procedures continue to improve and single file systems become more popular than file sequencing systems. These systems operate with reciprocating or rotational motion. One of the controversial subjects of endodontics is whether to form a glide path before instrumenting a severely curved canal. In this study, mesiobuccal roots of human maxillary molars were divided into 4 main groups of different shaping systems: Reciproc and WaveOne as reciprocating, OneShape as rotational single file systems and manual shaping as control. The transportation was measured on the cross-sections, which are obtained by imaging via cone beam computed tomography. The effect of glide path formation was also evaluated. Cross-sections show that reciprocating systems tend to create less transportation compared to rotational single file system and manual shaping. Glide path formation does not seem to have any significant effect on transportation. While instrumenting severly curved root canals reciprocating single file systems are safe to use and glide path formation prior to instrumentation is not mandatory in terms of transportation.
Collections