Ulaşım araçları içinde ultra ince partikül ve siyah karbon maruziyetinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, İstanbul'da gün içinde seyahat amacıyla kullanılan ulaşım araçları içinde (otomobil, metro, otobüs, metrobüs, deniz otobüsü ve feribot) ve dış ortamlarında (durak, peron, rıhtım) ultra ince partikül (UİP) ve siyah karbon (SK) ölçümü yapılarak yolcuların maruz kaldıkları konsantrasyonlar belirlenmiş ve mevsimsel değişimler dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Aynı zamanda, ulaşım araçları içinde SK ve UİP ortalama konsantrasyonları dikkate alınarak yolcuların kirletici maruziyet dozları tespit edilmiştir. Ulaşım araçlarında en yüksek ortalama SK ve UİP konsantrasyonu otomobil içerisinde cam açık seyir halinde iken sırasıyla 18,9±14,0 μg/m³ ve 62114±2896 partikül/cm3 olarak ölçülmüştür. En düşük ortalama SK konsantrasyonu feribotta 2,2±2,9 μg/m³ ve en düşük ortalama UİP konsantrasyonu ise otomobil içerisinde cam kapalı seyir halinde iken 6628±5954 partikül/cm3 olarak belirlenmiştir. En yüksek SK ve UİP maruziyet dozu otomobilde cam açık seyir halinde iken, en düşük maruziyet dozu ise seyahat süresi en kısa olan M2 metro hattında ölçülmüştür. Tüm ulaşım türlerinde ölçülen UİP konsantrasyonlarının kış aylarındaki ortalamaları yaz aylarından daha yüksek bulunmuştur. In this study, ultra fine particles (UFP) and black carbon (BC) were measured inside and outdoors of the transportation vehicles (car, subway, bus, metrobus, seabus and ferry; station, peron, dock) preferred for traveling in Istanbul during the day and the concentrations that passengers are exposed to have been determined and the seasonal changes were considered. At the same time, the commuter inhalation doses were determined taking into account the average concentration of BC and UFP inside the vehicles. The highest average BC and UFP concentrations inside the vehicles were measured as 18,9±14,0 μg/m³ and 62114±2896 particles/cm3 while windows was open in car. The lowest mean BC concentration was 2,2±2,9 μg/m³ on the ferry and the lowest mean UFP concentration was 6628±5954 particles/cm3 while windows was closed in car. The highest exposure to BC and UFP was measured while windows was open in car, the lowest exposure was measured on the M2 metro line which has the shortest travel time. The average UFP concentrations measured in all transport modes in winter season were found to be higher than in summer months.
Collections