Sigara içenlerin tütün yasasına yaklaşımı ve yasadan etkilenimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Çalı?mamızın amacı sigara içenlerin Tütün Yasası'na yakla?ımlarını,yasa sonrası sigara içme alı?kanlıklarında meydana gelen deği?imleri ve budeği?imlerde rol oynayan etkenleri değerlendirmektir.Gereç ve Yöntem: Veriler otuz sorudan olu?an anket formu ile toplanmı?tır.Anket formu halen sigara içmekte veya yasadan sonra sigarayı bırakmı? olan 1509ki?iye uygulanmı?tır. Analiz için SPSS paket program kullanılmı?tır.Bulgular: Çalı?maya katılanların 419'u (%28,0) kadın, 1090'ı (%72,0) erkekti.Ya? ortalaması 33,6±10,5'ti. Bayanlarda ortalama sigaraya ba?lama ya?ı 17,01±4,11,erkeklerde 18,07±4,24'tü. Fagerström Nikotin Bağımlılık Testi'ne göre erkeklerdebağımlılık derecesi daha yüksekti. Bağımlılık derecesi yüksek olanlarda ba?ka tütünürünü kullanma oranı yüksek, eğitim düzeyi dü?üktü. Eğitim düzeyi arttıkça pasifiçiciliğin sağlık için risk olu?turduğunun bilinme oranı artmaktayken, evde ve araçiçinde sigara içme oranı azalmaktaydı. Yasayı destekleyenler 869 (%58,0),desteklemeyenler 443 (%29,0) kararsız olanlar 197 (%13,0) ki?iydi. Bayanlar veerkekler yasayı e?it oranda desteklerken, erkeklerde yasayı desteklememe oranı(%31,4), kadınlarda ise kararsız olma oranı (%17,4) daha yüksekti. Yasayı en azdestekleyen öğrencilerdi (%48,5). Çalı?maya katılanların 87'si (%5,8) yasadan sonrasigarayı bırakmı?, 316'sı (%20,9) azaltmı?tı. Kadınlarda bırakma oranı, erkeklerde iseazaltma oranı daha fazlaydı. Sigarayı bırakanların büyük çoğunluğu (57, %65,5) dü?ükderecede bağımlıydı. Sağlık sorunları sigarayı bırakmada en sık neden (%37,3) iken,sigara içilen alanların kısıtlanması azaltmada en sık nedendi (%54,2).Sonuç: Tütün Yasası'nın erken dönemde bile sigara bırakmayı te?vik ettiği,sigara bağımlılarında günlük içilen sigara sayısının azaltılmasında etkili olduğugörülmü?tür. Ayrıca yasa sigara içenler tarafından da büyük oranda destek ve kabulgörmü?tür.Anahtar kelimeler: Tütün yasası, sigara içme alı?kanlığı Objective: The aim of our study is; to assess the approach of smokers to tobaccolaw, examine changes of smoking related behaviors after law and determine the factorsassociated with these changes.Material and Methods: Data collected with questionnaire included thirtyquestion. We applied the questionnaire to 1509 current smokers, or nonsmokers whoquit smoking after ban. SPSS packet programme used for analyses.Results: Participants consisted of 419 female (28,0%), 1090 male (72,0%) withan average age of 33,6±10,5. Starting age for tobacco use for females was 17,01±4,11,and for males was 18,07±4,24 years. Fagerström Nicotine Dependence Test level washigh among men. Other tobacco products usage was high, and education level was lowamong high level dependents. High educated smokers were aware of whether secondhandsmoke is dangerous to health and smoking rates in house and car was lower amonghigh educated smokers compared with low educated. 869 (58,0%) participants weresupporting law, 443 (29,0%) had opposite opinion, 197 (13,0%) had no opinion. Malesand females were supporting law equally (57,2%-58,5%), but males had more oppositeopinions (31,4%), and females were more uncertain (17,4%). The rate of law supportwas the lowest (48,5%) among students. 87 (5,8%) smokers quitted smoking after ban,316 (20,9%) reduced. The rate of quitting smoking was high among females whilereducing rate was high in males. The big part of the smokers who quit smoking (57,65,5%) were low nicotine dependent. Health problems (37,3%) were the most frequentreason to quitting while restriction of smoking area was the most to reduce (54,2%).Conclusion: We satisfied that; tobacco law was encouraged smokers to quitsmoking and effected reducing the number of cigarette per day. In addition, the big partof smokers were supporting the law.Key words: Tobacco law, smoking behavior
Collections