Primer konuşma ve dil gecikmesi ile anne bebek bağlanması arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç: Konuşma ve dil gelişim geriliği sosyal gelişim başta olmak üzereçocuğun tüm gelişim alanlarını olumsuz etkileyen bir durumdur. Gecikmiş konuşmadeğerlendirilirken altta yatan organik nedenlerinin araştırılmasının yanı sıra psikolojiknedenlerinin de ayrıntılı değerlendirilmesi gerekmektedir. Bebeklik döneminde sağlıklıbağlanmanın bebeğin tüm gelişim alanlarına etkisi olduğu gibi dil gelişimi üzerinde deönemli bir etkisi olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı primer konuşma ve dilgecikmesi ile anne-bebek bağlanması arasındaki ilişkiyi incelemektir.Materyal ve Metod: Çalışmaya 24-42 ay arası çocuk polikliniğine konuşma geriliğişüphesi ile başvuran vaka grubunu oluşturan 80 çocuk ve herhangi bir tıbbi problemiolmayan kontrol grubunu oluşturan 80 sağlıklı çocuk katılmıştır. Çocukların sosyodemografik bilgilerini ve risk faktörlerini ölçmek amaçlı araştırmacı tarafındangeliştirilen anket uygulanmış, dil geriliği olanlardan işitme testi istenmiştir. Çocuklarındil gelişimlerini değerlendirmek için Bayley Bebeklik ve Erken Çocukluk DönemiGelişimsel Değerlendirme Ölçeği III (dil gelişimi kısmı), Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi(TEDİL), genel gelişimlerini ve dil gelişimlerini değerlendirmek için Denver IIGelişimsel Tarama Testi ve otizm açısından değerlendirmek için Erken Çocukluk DönemiOtizm Tarama Ölçeği (M-CHAT) her çocuğa uygulanmıştır. Anne bebek bağlanmasınıölçmek için annelere Doğum Sonrası Bağlanma Anketi (DSBA) ve Anne-BebekBağlanma Skalası (ABBÖ) uygulanmıştır.Bulgular: Vaka ve kontrol grupları yaş ve cinsiyet bakımından eşleştirilmiş olup her ikigrup 24-42 ay aralığında %77,5 erkek, %22,5 kız katılımcıdan oluşmaktadır.Katılımcıların yaş ortalaması 31.7 (±5.94) aydır. Gelişimsel konuşma geriliği düşünülen5 çocuk M-chat otizm tarama ölçeği sonucu şüpheli bulunmuş, çocuk psikiyatriyeyönlendirilmiş ve otizm tanısı alıp, özel eğitime başlamıştır. Gelişimsel konuşma ve dilgecikmesi olan çocuklarda bağlanma bozukluğu puanı normal gelişen sağlıklı çocuklaragöre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek saptanmıştır (p=0,001, p<0.05).Literatürde geçen risk faktörlerinden ailede geç konuşma öyküsü, akran ile geçirilen süre,toplam dijital ekran izleme süresi ve kitap okuma sıklığı ile konuşma ve dil gecikmesiarasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05). Risk faktörlerinindahil edildiği lojistik regresyon analizinde ailede geç konuşma öyküsü 9,60 kat, akran ilegeçirilen sürenin az olması 8,39 kat, 1 saatten fazla dijital ekran izleme 2,77 kat, hiç kitapokunmaması 2,62 kat riskli bulunmuştur.Sonuç: Gelişimsel konuşma ve dil gecikmesi olan çocukların değerlendirilmesinde anneçocuk bağlanmasının incelenmesi; terapötik yaklaşımda ekran maruziyetinin azaltılmasıve kitap okuma sıklığının arttırılmasının yanı sıra anne çocuk ilişkisinin geliştirilmesineyönelik uygulamaların önemli olduğu sonucuna ulaşıldı.Anahtar Kelimeler: dil gelişimi, bağlanma, gecikmiş konuşma, çocuk gelişimi, otizm Introduction and Objective: Speech and language delay is a condition that negativelyaffects all developmental areas of the child, especially social development. Whileevaluating delayed speech, it is necessary to investigate the underlying organic causes aswell as the psychological causes in detail. Healthy attachment during infancy is thoughtto have an important effect on language development as well as on all development areasof the baby. The aim of this study was to investigate the relationship between primaryspeech and language delay and mother-infant attachment.Material and Method: The research included 80 children aged between 24-42 monthswho were admitted to pediatric outpatient clinics with the suspicion of speech andlanguage delay as the study group and 80 healthy children who did not have any medicalproblems as the control group. A questionnaire developed by the researcher was used toassess socio-demographic characteristics, developmental history and risk factors andhearing test was requested from those with language delay.To evaluate language development of children Bayley Infant and Early ChildhoodDevelopmental Assessment Scale III (part of language development), Test of EarlyTurkish Language Development (TELD), to evaluate their general development andlanguage development Denver II Developmental Screening Test, and to evaluate them interms of autism Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT) was administeredto each child. Maternal postnatal attachment scale (MPAS) and the MotherInfant Bonding Scale (MIBS) were administered to the mothers to measure mother-infantbonding.Results: Case and control groups were matched in terms of age and sex, and both groupsconsisted of 77.5% male and 22.5% female participants between 24-42 months. Theaverage age of the participants was 31.7 (± 5.94) months. Five children who were thoughtto have developmental speech delay tested positive on for autism on the M-chat arereferred to child psychiatry and autism diagnosis was established and started specialeducation. Children with speech and language delay scored significantly higher on MIBScompared to normally developing children (p=0,001, p<0.05). There was a statisticallysignificant difference between the two groups for three factors positive family history ofspeech language delay, inadequate peer play time, total digital screen time, frequency ofreading books (p<0.05). In logistic regression analysis the Odds of language delay was9.60 times higher in children with positive family history of delayed speech, 8.39 timeshigher for inadequate peer play time, 2.77 times higher for digital media exposure >1hour and 2.62 times higher for children whose parents don't read books to them (ORrespectively OR= 9.601; 8.398; 2,774; 2,626).Conclusion: It is concluded that assessment of mother infant attachment andimprovement of quality of mother child interaction is important in the evaluation andtherapeutic approach of a child with speech and language delay besides limiting screenexposure and increasing book reading sessions.Key Words: language development, attachment, delayed speech, child development,autism
Collections