Show simple item record

dc.contributor.advisorŞimşek, İrfan
dc.contributor.authorÇağlar, Ceren
dc.date.accessioned2020-12-07T11:45:45Z
dc.date.available2020-12-07T11:45:45Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/141070
dc.description.abstractBu tez çalışmasında, seyahat ingilizcesi için, seyahat süreclerini tecrübe ettiren ve bu süreçte kişinin konuşma becerisini geliştiren, doğru arayüze sahip bir sanal gerçeklik uygulamasının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda uygulamanın ilk modülü olan havaalanı modülü Oculus Go sanal gerçeklik gözlüğü ile deneyimlemek üzere geliştirilmiştir. Geliştirilmiş olan modül üzerinde, İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi, İngilizce Öğretmenliği Programı'nda okumakta olan 8 öğretmen adayının katılımıyla göz izleme tekniği ile kullanılabilirlik testi yapılmıştır. Bu testle eş zamanlı olarak da kullanıcı yorumları alınmıştır. Elde edilen bulgulardan yola çıkarak havaalanı modülü güncellenerek eğitim alanında kullanıcı dostu sanal gerçeklik arayüzü oluşturulmuştur. Güncelleme sonucunda bulunma ve daldırma hissinin sağlanabildiği, sürükleyici ve motivasyon arttırıcı özelliklerin ortaya çıktığı, siber hastalık gibi sanal gerçeklik sorunlarının ortadan kalktığı prototip niteliğinde bir modül geliştirilmiştir.
dc.description.abstractIn this thesis, it is aimed to develop a virtual reality application which has the right interface and lets users experience the travel processes and as well as improve their speaking skills for travel English. For this purpose, the first module of the application that is the airport module for Oculus Go was developed to experience with head-mounted display On the developed module, usability test was appiled with eye tracing technique with the participation of 8 pre-service teachers who are studying in English Language Teaching Program at Istanbul University - Cerrahpaşa Hasan Ali Yücel Faculty of Education. User reviews were taken with this test simultaneously. Based on the findings, a user-friendly virtual reality interface was created in the field of education by updating the airport module. As a result of the update, a prototype module has been developed in which the feeling of being presence and immersion can be achieved, immersive and motivating features were revealed, and virtual reality problems such as cybersickness are eliminated. This study was funded by Scientific Research Projects Coordination Unit of Istanbul University. Project number: SYL-2018-29783en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilim ve Teknolojitr_TR
dc.subjectScience and Technologyen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYabancı dil öğretiminde seyahat İngilizcesi için sanal gerçeklik uygulamasının geliştirilmesi
dc.title.alternativeDeveloping of virtual reality application for travel English in foreign language teaching
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-12
dc.contributor.departmentEnformatik Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10282312
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid593307
dc.description.pages73
dc.publisher.disciplineEnformatik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess