Lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, lise 1. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda lise 1. sınıflardan 14-16 yaş arasındaki 1133 erkek (%45,1) ve 1179 bayan (%54,9) olmak üzere toplam 2512 öğrenci gönüllü olarak çalışmaya dahil edilmiştir.Veriler, kişisel bilgi formu ve öğrenci tutumlarının ölçülmesi için; Demirhan ve Altay (2001) tarafından geliştirilen `Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği` (BESTÖ) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin hesaplanmasında, verilerin normallik sınaması One-Sample Kolmogorov Simirnov testi ile yapılmış olup verilerin normal dağılım gösterdiği varsayımı sağlanmıştır. Dolayısıyla veriler parametrik testlerden, Indenpendent sample-t test, One-way ANOVA testi ile analiz edilmiştir. Farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek için ise tukey testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi (p<0,05) olarak kabul edilmiştir.Araştırmaya katılan öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları ölçülmüştür. Tutum ölçümü yapılan öğrencilerin cinsiyetine, okulların spor salonun olup olmamasına, karma liselerin kız liselerine, erkek liselerinin kız liselerine, obez öğrencilerin normal kilolu öğrencilere, ailelerin öğrencinin spor yapıp-yapmasına izin vermesine göre beden eğitim ve spora ilişkin tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark görülmüştür(p<0,05). Öğrencilerin yaş düzeyine, anadolu-meslek lisesi ayrımına, anne ve babanın öğrenim durumuna, ailenin gelir düzeyine ve normal kilolu öğrencilerin kilolu öğrencilere, karma liselerin erkek liselerine göre anlamlı bir fark görülmemiştir (p>0,05).Sonuç olarak, öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının okul türüne göre farklılık gösterdiği kız liselerinin; karma ve erkek liselerine göre tutumlarının olumsuz olduğu ve kız liselerinin tutumlarının daha düşük olduğu söylenebilir. Ayrıca anadolu- meslek liseleri arasında tutumlar farklılık göstermemektedir. Meslek liselerinin ve anadolu liselerinin beden eğitimi ve spor ders saatlerinin aynı olduğundan, tutumlarının farklılık göstermediği söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi, Spor, Okul, Lise Öğrencisi This study was conducted to investigate the highschool freshman students' attitudes related to the physical education class in terms of some variables. In accordance with this purpose, 1133 male (%45,1) and 1179 female (%54,9)-totaly 2512- first-graders whose ages are between 14-16 were included in the research voluntarily.In order to measure the personal information forms and students' attitudes, the data were analysized via `Scale of Physical Education and Sport Attitute` (BESTÖ) developed by Demirhan & Altay (2001). In the process of calculating the data gathered, the test of normality was analysized via One-Sample Kolmogorov Simirnov test and it was assumed that the data has a normal distribution. Accordingly, the data were analysized by using Independent Sample-T test and One-way ANOVA test, which are parametric tests. To specify the group causing the differences Tukey test was used and the level of significance was accepted as (p<0,05).Students' attitutes related to the physical education and sport were measured. A statistically significant differrence (p<0,05) was observed in terms of the students' gender, their schools' having an indoor sports hall or not, comparions of mixed type higschools with girls schools, comparisons of boys schools with girls schools, comparisons of obese students with normal-weight students, parents' giving permission their children to do sport or not. However, no statictically significant difference was observed in terms of the students' age-group level, differentiation of studying at an anatolian or a regular highschool, educational background of the parents, level of income of the family and comparison of mixed type highschool with boys highschool (p>0,05).As a result, it was determined that the attitudes of students related to the physical education class and sport differs from each other and girls higschools have a lower attitude than mixed type and boys highschools. On the other hand, the attitudes of anatolian vocational higschool students do not show any change. Also, it was observed that there's no difference between the attitudes of vocatinal hishschool students and anatolian higschool students as the physical education and sport course hours are the same in both.Key Words : Physical education, Sport, school, highschool student
Collections