Spor ve sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin algılanmış stres seviyeleri ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi (Kahramanmaraş ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, spor ve sağlık alanlarında öğrenim gören üniversiteli öğrencilerin sağlığı geliştirici davranış düzeyleri, algılanmış stres düzeylerini belirleyerek algılanmış stress düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasında ilişki olup olmadığını farklı değişkenlere göre belirlemektir. Araştırmaya yaşları 17-28 yaş arasında 447 kız, 197 erkek olmak üzere toplam 644 üniversite öğrencisi katılmıştır.Katılımcılara uygulanan sosyo-demografik veri toplama formu üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm demografik özellikleri belirlemek amacıyla oluşturulan 14 sorudan oluşmaktadır. Diğer bölümlerde ise sağlığı geliştirici davranış düzeylerini belirlemek amacıyla `Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği` ve algılanmış stres düzeylerini belirlemek amacıyla `Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ-10)` kullanılmıştır. Alfa 0.05 seviyesi anlamlı olarak kabul edilmiştir.Öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre algılanmış streslerinde anlamlı farklılık görülmüştür (p<0,05). Sağlığı geliştirici davranış düzeylerinde ise `Sağlık Sorumluluğu` alt boyutu dışında diğer alt boyutlarda anlamlı farklılık görülmüştür (p<0,05). Kız öğrencilerin `Sağlığı Geliştirici Davranış Düzeyleri` ölçeğinin tüm alt boyutları ile okul bağımsız değişkeni arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Erkek öğrencilerin `Sağlığı Geliştirici Davranış Düzeyleri` ölçeğinin `Sağlık Sorumluluğu` ve `Beslenme` alt boyutları ile okul bağımsız değişkeni arasında bir farklılık bulunamamış (p>0,05), diğer alt boyutları arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0,05). Kız ve erkek öğrencilerin `Algılanmış Stres Puanları` ölçeğinden elde edilen sonuçlar ile okul bağımsız değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0,05).Sonuç olarak, algılanmış stres düzeyleri ve sağlığı geliştirici davranış düzeyleri cinsiyet ve okul değişkenine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Sağlığı geliştirici davranış düzeyleri kız ve erkek öğrencilerde farklı alt boyutlarda anlamlı değişim göstermiştir. Sağlığı geliştirici davranış düzeyleri ölçeğinin alt boyutlardaki puanları bakımından BESYO öğrencilerinin ortalamaları anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur.Anahtar kelimeler: Algılanmış stres, sağlık, spor, davranış, üniversite. 644 university students (aged between 17-28, 447 girls,197 boys) have taken part in this survey to identify the healt him proving behaviour levels of university students studying sports and health, levels of perceived stress, if there is a relation ship between the perceived stres level and heal thim proving behaviours and a difference according to the independent variables such as; age, gender, height, weight, department.The socio-demographic data gathering question naire applied to the participants consists of questions such as age, sex and class. `Healthy Life Style Behaviour Scale` has been used for identifying the level of health improving behaviours while `Perceived Stress Scale (PSL-10)` has been used for identifying the perceived stres level. An alfa level of 0.05 has been statistically accepted significant.Accordingto students'gender variable, meaningful differences have been observed in their perceived stress (p<0.05). When it comes to the level of Health Improvıng Behaviours, meaning ful differences have been noticed in all the subdimension sex cept from the `Health Awareness` (p<0.05). The difference between the female students' `Health Improving Behaviour Level` scale with all of its subdimension sand the in dependent variable `school` has been found statistically meaningful (p<0.05). No single difference has been found between the male students' `Health Improving Behaviour Level` scale's `Health Awareness` and `Nutrition` subdimension and the independent variable `school` (p>0.05), whereas, a meaning fuldifference has been found among so ther subdimensions (p<0.05). No meaningful difference has been statistically found between the results of Perceived Stress Marks` scale and the independent variable `school` (p>0.05).As a result, Perceived Stress Level and Health Improving Behaviour Level have shown are markable change according to gender and the variable school. Health Improving Behaviour Level has shown a notable change at different subdimensions in male and female students. Interms of the marks at the Health Improving Behaviour Level scale at lower dimensions , Means of BESYO students have been dramatically high.Keywords: perceived stress, health, sports, behaviour, university.
Collections