Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin temel psikolojik ihtiyaçlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; 2015-2016 eğitim öğretim yılında lisan eğitimi almakta olan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümü ile Antrenörlük bölümünde öğrenim gören öğrenciler üzerinde çalışılmıştır. Bu çalışmada yaş, cinsiyet, bölüm, üniversite, kardeş sayısı, ikamet edilen yer, aile aylık gelir durumu, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, aile tutumu, aktif spor yapma durumu gibi değişkenlerin Temel Psikolojik İhtiyaçların ilişki kurma, özerklik ve yeterlilik ihtiyaçlarının alt boyutlarında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek için yapılmıştır.Araştırmanın örneklemi, 2015-2016 yılında Elazığ, Malatya, Kahramanmaraş, Kayseri, Hatay, Kırşehir illerinde lisans eğitimi almakta olan 542 Beden eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümü öğrencisi ile 572 Antrenörlük bölümü öğrencisi olmak üzere toplam 1114 lisans öğrencisinden oluşmaktadır.Verilerin toplanmasında; bireylerin psikolojik ihtiyaçlarını tespit etmek amacıylaDeci ve Ryan (2000) tarafından geliştirilen Temel Psikolojik ihtiyaçlar Ölçeği kullanılmıştır.Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Kesici, Üre ve ark.(2002)tarafından Türkçeye uyarlanmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. SPSS istatistik program ile elde edilen verilerin normal bir dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için Kosmogorov-Smirnov Z testi uygulanmıştır. İkili grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U, üç ve üçten daha fazla grup karşılaştırılmaları için Kruscal Wallis testleri uygulanmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ile Antrenörlük bölümünde ki öğrencilerin Temel Psikolojik İhtiyaçlarının karşılanmasında bakımından ilişki kurma, özerklik, yeterlilik ihtiyaçlarıalt boyutlarında cinsiyet, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, kardeş sayısı, ailenin gelir düzeyi ve yaş değişkeninde anlamlı bir farkın olmadığı belirlenirken, spor yapanlar ile yapmayanlar, öğrencinin yaşamının çocuğun geçirdiği yer, bölüm, eğitim gördüğü üniversite, ailenin kendilerine karşı olan tutumlarında ise anlamlı düzeyde bir farklılığın olduğu belirlenmiştir. This study was conducted on students who were studying in Physical Education and Sports Teaching department and Coaching department in the education year of 2015-2016. This study was carried out in order to determine whether a meaningful difference exists between the variables such as age, gender, place of residence, the family's monthly income, mother's education level, father's education level, family's manners and being involved in sports actively, and relatedness, autonomy and competence sub-dimensions of Basic Psychological Needs. The sample group of the study comprises of 542 Physical Education and Sports Teaching students and 572 Coaching students, a total of 1114 undergraduate students, who were taking undergraduate educations in the cities of Elazığ, Malatya, Kahramanmaraş, Kayseri, Hatay and Kırşehir in the 2015-2016 education year. In the data acquisition, the Basic Psychological Needs Scale, which was developed by Deci and Ryan (2000), was employed in order to determine the basic psychological needs of the individuals. The Basic Psychological Needs Scale was adapted into Turkish by Kesici, Üre et al. (2002). A personal information form, which was developed by the researchers, was employed. In order to determine whether the acquired data from the SPSS 20.0 software demonstrates a normal distribution, Kolmogorov-Smirnov Z-test were utilized. In two groups comparisons, Mann-Whitney U test was performed, and in three or more group comparisons, Kruskal-Wallis test was conducted. According to the acquired data at the end of the study, it was concluded that in terms of meeting the Basic Psychological Needs of the students from Physical Education and Sports Teaching and Coaching departments, no meaningful difference existed in the relatedness, autonomy and competence needs sub-dimensions' variables of gender, mother's education level, father's education level, number of siblings, income level of the family and age, and a meaningful difference existed in the variables of involvement in sports, the major place of living, department, university and the attitude of the family towards themselves.
Collections