Farklı bölümlerde okuyan üniversite öğrencilerinin, akademik tükenmişlik ve spora katılım güdüsü arasındaki ilişkinin incelenmesi (K.S.Ü örneği )
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin akademik tükenmişlik düzeyleri ile spora katılım güdüleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmaya spor yapan 485 üniversite öğrencisi katılmıştır. Çalışmanın verilerini elde etmede; Akademik Tükenmişlik için Schaufeli, Martinez, Marques-Pinto, Salanova ve Bakker (2002) tarafından geliştirilen Çarpi, Gündüz ve Gökçakan (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu kullanılmıştır. Ölçek Tükenme, Duyarsızlaşma ve Yetkinlik olmak üzere üç alt boyut ve 13 maddeden oluşmaktadır. Spora Katılım Güdüsü verilerinin toplanması için Gill, Gross ve Huddleston (1983) tarafından geliştirilen, Türk popülasyonu için Oyar ve ark. (2001) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan 30 madde ve 8 alt boyutlu ölçek kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin frekans, yüzde analizi, t testi, One Way Anova ve korelasyon (r istatistiği) testleri yapılmıştır. Öğrencilerin akademik tükenmişlik düzeyleri ortalamalarında kadınların erkeklere oranla daha yüksek değerlere sahip olduğu bulunmuştur. Çalışmaya katılan öğrencilerin Akademik Tükenmişlik ölçeğinin genel ortalaması ve Tükenmişlik, Duyarsızlaşma, alt boyutları ortalamalarının okudukları bölüme göre farklılık gösterdiği ve Mühendislikte okuyan öğrencilerin diğer bölümlerde okuyan öğrencilere göre ortalamalarının daha düşük olduğu görülmektedir. Öğrencilerin spora katılım güdüleri ile akademik tükenmişlik düzeyleri arasında negatif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Öğrenci, Spora Katılım Güdüsü, Tükenmişlik. The aim of this study is to examine relationship between academic burnout and participation motivation of university students studying in different departments. 485 university students doing sport participated in the study. For data collection, Maslach Burnout Inventory-Student Version, developed by Schaufeli, Martinez, Marques-Pinto, Salanova and Bakker (2002) and adapted to Turkish by Çarpi, Gündüz and Gökçakan (2011) was used. The scale has three subscales including burnout, desensitization, efficacy and 13 items. For the data collection sport participation motivation, the scale having 30 items and 8 subscales, developed by Gill, Gross and Huddleston (1983), validated and adapted to Turkish population by Oyar et al (2001) was used. SPSS program was used for data analysis. Data was analyzed by using frequency, percentage, t test, one-way ANOVA and correlation tests (r statistics). In academic burnout averages of student, female students reported higher level than males. It was found that average score of academic burnout, subscales of burnout and desensitization varied according to the departments and engineering students reported lower scores than others. Negative correlation was found between participation motivation and academic burnout levels of students.Keywords: Student, Burnout, Sport Participation Motivation
Collections