Faizsiz finansman modelleri ve tüketici eğilimi: Ampirik analiz
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, faizsiz finansman modellerine yönelik tüketici eğiliminin/davranışının Planlı Davranış Kuramına (PDK) göre geçerliliğini test etmektir. Ayrıca çalışma, faizsiz finansmana yönelik tüketici eğilimlerine dair gerek Türkiye'de gerekse Müslüman nüfusun yoğun olarak yaşadığı ülkelerde yapılan çalışmalarda geçen hipotezlerin de geçerliliğini PDK'ye göre test etme amacındadır. Bunun için öncelikle kuramın temel değişkenlerinden tutum, öznel norm ve algılanan davranışsal kontrol değişkenleri ilgili literatürdeki çalışmalara göre yeniden tanımlandı. Tanımlanan bu değişkenler, ankete bölümler halinde dahil edilerek ki-kare testine göre analiz edildi. Daha sonrasında, anketin ilgili bölümlerine Cronbach Alfa testi uygulanarak analize tabi tutuldu. Toplam da 235 kişilik olan araştırmanın sonuçlarına göre, PDK'nin değişkenlerinden tutum değişkeninin faizsiz finansman modellerine yönelik tüketici davranışını belirlediği tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, öznel norm değişkenini tanımlayıcı faktörlerden `faizden kaçınma` faktörü de bu finansman yöntemlerine yönelik tüketici davranışını ön gördüğü gözlenmiştir. Fakat ki-kare testine göre öznel norm ve algılanan davranışsal kontrol değişkenleri tüketici davranışı üzerinde tutarlı sonuçlar vermemiştir. Ayrıca, spesifik olarak Türkiye örnekleminde, PDK kullanılarak faizsiz finansman modellerine yönelik tüketici davranışı konusunda literatürde benzer bir araştırmaya rastlanılmamıştır. Bundan ötürü çalışmanın özgün olduğunu söylemek mümkündür. The main purpose of this study is to test the validity of consumer tendency / behavior towards interest-free financing models according to Planned Behavior Theory (PBT). Moreover, the study is to test the validity of the hypotheses relating to consumer tendency to the need for interest-free financing in Turkey, as well as the studies conducted in the countries inhabited by Muslim population according to PBT. For this reason, the main variables of the theory such as attitude, subjective norm and perceived behavioral control variables were redefined according to the related the literature. These variables were analyzed via chi-square test by including them in the questionnaire sections. Subsequently, the relevant sections of the questionnaire were analyzed according to the Cronbach's Alpha test. According to the results of the study with a total of 235 people, the attitude variable, one of the variables of PBT, determined the consumer behavior towards interest-free financing models. In addition, the `interest avoidance` factor, which defines the subjective norm variable, predicts consumer behavior towards these financing methods. However, according to chi-square test, subjective norm and perceived behavioral control variables did not give consistent results. In addition to this, a similar study has not been observed in the literature on consumer behavior models using interest-free financing for PBT specifically in Turkey sample. Therefore, it is possible to say that the study is original.
Collections