Ordu ili akkuş ilçesinde ergenlerin algılanan sosyal destek ile akran zorbalığına maruz kalma durumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Araştırma, ergenlerin sosyo-demografik özelliklerinin akran zorbalığına maruz kalma ve akran zorbalığı uygulama durumlarına etkisini belirlemek ve algılanan sosyal destek düzeyi ile akran zorbalığına maruz kalma ve akran zorbalığı uygulama arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapıldı.Yöntem: Araştırma, Ordu İli Akkuş ilçesindeki dört lisede eğitim görmekte olan toplam 747 öğrenci ile yürütüldü. Tanımlayıcı tipte yapılan bu araştırmanın verileri `Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği`, `Ergen [Akran] Zorbalığını Belirleme Ölçeği` ve `Kişisel Bilgi Formu` ile toplandı. Çalışmanın yapılabilmesi için gerekli kurum ve etik kurul izinleri alındı.Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 16,6±1,20 yıl olup %30,8'inin 16 yaşında, %52,1'inin erkek olduğu belirlendi. Araştırmada akran zorbalığına maruz kalma ve akran zorbalığı uygulama ölçeği puan ortalamaları ile ergenlerin cinsiyet, okul türü, ailenin ekonomik durumu, anne ve babanın birliktelik durumu, okulu sevme durumu, tercih edilen bilgisayar oyunu ve okul başarısı arasında anlamlı fark olduğu saptandı. Algılanan sosyal destek ile akran zorbalığına maruz kalma (r=-,206; p=0.000) ve akran zorbalığı uygulama (r=-,129; p=0.000) ölçek puanları arasında negatif yönde anlamlı ilişki olduğu bulundu.Sonuç: Araştırmada algılanan sosyal destek düzeyi arttıkça akran zorbalığına maruz kalma ve akran zorbalığı uygulama düzeylerinin azaldığı görüldü.Anahtar Kelimeler: Zorbalık, ergen, sosyal destek, hemşirelik, akran zorbalığı, Objective: The study was conducted in a descriptive way so as to determine the effects of adolescents' socio-demographic features on exposure to peer bullying and performing of peer bullying, and to examine the relationship between the perceived level of social support with exposure to peer bullying and performing of peer bullying.Method: The study was conducted with a total of 747 students being educated in 4 high schools in the district of Akkuş, city of Ordu. This is a descriptive study that the data of the study was collected through the help of `Multi Dimensional Scale of Perceived Social Support`, `Determination scale of Adolescent [peer] Bullying`, and `Personal Information Form`. Necessary approvals of institutions and research ethics committee were received.Findings: The mean age of the students of this study was 16,6 (±1,20) years old. The % 30.8 percente of the students was 16 years old. And the % 52.1 percente of students were male. In the study, a significant difference was detected between the average scores taken from the scale of exposure and performing of peer bullying and the adolescents' gender, type of school, economic condition of family, togetherness of mother and father, loving school, preferred computer game, and scool success.A negative significant relationship was found between the scale scores of perceived social support and exposure to peer bullying (r=,206; p=0.000) and performing peer bullying (r=,129; p=0.000).Result: It was found out that; the more the perceived social support level increases, the more the levels of exposure to and performing of peer bullying decreases.Key Words: Bullying, adolescent, social support, nursery, peer bullying
Collections