Lise öğrencilerinde akran zorbalığı ve akran mağduriyeti: Madenli Beldesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırma; lise öğrencilerinde akran zorbalığı ve akran mağduriyeti davranışlarının sıklığını, akran zorbalığı ve akran mağduriyeti türlerinin demografik özelliklere göre değişimini incelemek amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Tanımlayıcı türdeki araştırma, 20 Mayıs-9 Haziran 2016 tarihleri arasında, Rize ili Madenli Beldesinde, pansiyonları ile aynı kampüste bulunan Fen ve Meslek Lisesindeki 478 öğrenci ile yapılmıştır. Verilerin toplanabilmesi için etik kurul izinleri ve rızalar alınmıştır. Veriler, `Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği- Ergen formu` ve anket formu kullanılarak, öğrencilerin öz bildirimlerine dayalı, yüz yüze görüşmeyle toplanmıştır. Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) for Windows 20.0 programı ile değerlendirilmiştir. Analizinde ise yüzde, ortalama, Kolmogorov Smirnov testi, Tek yönlü varyans analizi, Bağımsız Gruplarda t- testi ve TUKEY testi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerde `el-kol şakası yaparak rahatsız etme` zorbalığı %18.2 ve mağduriyeti %23.6 ile yaygın bulunmuştur. Fiziksel zorbalık %51.6 ve mağduriyeti %46 ile diğer türlerden daha fazla bulunmuştur. 9.sınıflar diğer sınıflara göre daha fazla zorba ve mağdur bulunmuştur. Zorbalık %17.3 ile en fazla pansiyonda olmaktadır. Öğrenciler zorbalıkta en fazla %62.1 ile kendilerini savunup, %45.4 ile arkadaşlarından yardım almaktadır. Ailesine zorbalığa uğradığını söyleyenlerin oranı %3.4 ile en az bulunmuştur. Öğrencilere göre zorbalığa %54 ile disiplin cezası ile müdahale edilmektedir.Sonuç: Öğrenciler arasındaki fiziksel zorbalık ve mağduriyeti davranışları ile risk grubu olan 9.sınıf öğrencileri, okul pansiyonunda kalan tüm öğrenciler için gerekli tedbirler alınmalıdır.Anahtar Kelimeler: Zorbalık, Akran zorbalığı, Mağduriyet, Lise Öğrencileri Aim: This study examines the frequency of peer bullying and victimization behaviors in high school students, how peer bulling and victimization changes according to demographic features.Material and Method: The descriptive study was conducted between dates 20th May and 9th June, 2016 with the participation of 478 students from Science and Vocational High School on the same campus as the school boards in Madenli District of Rize city. Ethical committee permits and requests were received to collect the data. Peer bullying identification scale, a teenager form and gathered via a face to face meeting with students based on their self - reports. The data were evaluated on the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) rest, one way analysis of variance, T-test independent groups and TUKEY test were used as well as the calculation of avarange and percentage.Findings: In the study, among our students, `discomfort by doing hand-arm joke` bullying 18.2% and victimization 23.6% were found common. Physical bullying 51.6% and victimization 46% was found much more than others type. When we look at the average level according to the class level, the 9th grade was found as more bully and victim than the other classes. Bullying is mostly in school boards at the rate of, and 17.3%. 62.1% of the students responded `I would defend myself` and 45.4% said `I would ask for help from a friend` when they face with bullying. 54% of the interventions are applied as `disciplinary punihment`.Conclusion: Necessary measures should be taken for the 9th grade students and the students who are on board for risk groups for physical bullying and victim behaviors among the students. Key Words: Bullying, Peer bulling, Victimization, High school students
Collections