ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarını önleyebilme yeterliliklerinin değerlendirilmesi(Kayseri ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarını önleyebilme yeterliklerinin değerlendirilmesini amaçlamıştır.Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada; ortaöğretim öğretmenlerinin sınıflarında karşılaşmış oldukları istenmeyen öğrenci davranışlarını önleyebilme düzeylerine ve kullandıkları yöntemlere ilişkin öğretmenlerin görüşleri alınmış ve öğretmenlerin kendi yeterlik düzeylerine ilişkin görüşlerinin değişkenlere göre farklılığı saptanmaya çalışılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin yeterlik düzeyine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri alınarak, öğretmenlerin görüşleriyle karşılaştırma yapılmıştır.Araştırmanın çalışma evrenini 2005-2006 öğretim yılında Kayseri ili merkezinde farklı okul türlerinde görev yapan ortaöğretim öğretmenleri oluşturmaktadır.Bu araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen anketin uygulaması ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde frekans, aritmetik ortalama, yüzde Ki-kare testi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre istenmeyen öğrenci davranışlarının eğitim-öğretim etkinliklerini güçleştirici boyutlara ulaşmadığı, öğretmenlerin sınıf içinde istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemede kendilerini yeterli düzeyde gördükleri, öğretmenlerin yeterlik düzeyleri açısında, yönetici ve öğretmen görüşleri arasında ciddi bir fark olmadığı görülmüştür.Öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı en çok kullandıkları yöntemler, doğru davranışı ve olumlu sonucu belirtme, göz teması ve sözsüz uyarıcılar ile uyarma, sorumluluk verme, öğrenci ile bireysel konuşma, sınıf kurallarını hatırlatma, sözlü uyarıda bulunma, ders konusunda veya yönteminde değişiklik yapmadır. Öğretmenlerin en az kullandıkları yöntem ise, fiziksel ceza verme, dokunarak veya fiziksel temasla uyarmadır. The aim of the research is to evaluate the secondary school teachers ability of preventing unexpected student behaviours.Research was done as an example of scientific radar model. Ideas of the teachers about unexpected behaviours of students and the ways of preventing these problems had been taken during the research. At the same time ideas of the school managers had been taken and crosschecked with the teachers? ideas.Research was applied to the teachers who work in Kayseri at the secondary schools during 2005-2006 education year. Data of the research was taken by means of a questionnaire which is improved by the researcher. The analysis of the statistical data was made by means of chi-square, mean, percentage and frequency techniques.It is found that the student behaviours don?t effect the education facilities in a negative way, the teachers think that they have the ability to prevent unexpected student behaviours, and there is not a difference between the teachers and managers about this subject.Some of the techniques that the teachers use to prevent unexpected behaviours are; to mention the right behaviour and the positive result, eye contact, to warn without talking, to give responsibilities, to talk with a student individually, to warn by means of talking, to tell the classroom?s rules, to change the subject of lesson or the method etc. Some of the techniques that the teachers use rarely are these; corporal punishment and warning by physical touching.
Collections