Marmara denizi ve Boğazlar`da meydana gelen tanker kazaları sonucu oluşan kirliliğin temizlik çalışmaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İstanbul Boğaza Karadeniz ile Akdeniz arasında bir deniz geçiş yoludur. Bu dar su yolundan her yıl binlerce yabancı gemi gelip geçmekte ve yararlanmaktadır. Bu trafik esnasında bir geminin neden olacağı kaza sonucunda ortaya çıkacak, ölümler, yangın, çevre kirliliği, yapıların hasarlanması, deniz trafiğinin aksaması, gemi ve yük kayıpları gibi zararlar ise temelde doğrudan ülkemizi ilgilendirmektedir. Marmara Denizi ve Türk Boğazlan yoğun deniz trafiği, dış etkenler, su yolunun doğal yapısı ve gemilerin teknik yetersizlikleri gibi bir çok sebepten kaynaklanan deniz kazalarına sahne olmuş ve İstanbul gibi tarihi ve kültürel güzelliklere sahip bir yerde yaşayan bizlerin deniz yangınları ve bunun sonucu olarak çevre felaketleri ile sıksık karşılaşmamıza sebep olmuştur. Marmara Denizi ve Boğazlarda, günümüze kadar olan kazalar sonucu meydana gelen çevre kirliliği oldukça yüksek boyutlardadır. İnceleme sonuçlan göstermiştir ki, bu tür kayıpların engellenmesi veya minumuma indirgenebilmesi gerekmektedir. Bu nedenle, çalışmamda öncelikle Marmara Denizi ve Boğazların genel yapışma değilinerek, bu bölgelerde olabilecek kazaların engellenmesi ve olası bir kazanın, ihbar edilmesi, ihbarların değerlendirilmesi ve petrol tehdidinin engellenmesine dair yürütülmesi gereken yöntemler ve gerekliliklerin belirlenmesine yer verilerek, deniz kazalarında meydana gelebilecek petrol kirliliğinin koordineli bir şekilde temizleme çalışmalarının başlatılması yönünde, hazırlanan acil müdahale planına yer verilmiştir. Bu plan oluşumunda, Marmara Denizi ve Boğazlarda ekolojik sistemi bozan ve çevresel etkileri yıllarca sürecek olan kazalardan, Nassia Tanker Kazası (1994), TPAO Tanker Yangını (1997) ve Volgoneft-248 Tanker Kazaları (1994) sonucu, yapılan temizlik çalışmalarından yararlanılmış olup, ayrıca halkın, kamu kurum ve kuruluşların, potansiyel olarak sorumlu sayılan tarafların müdahalelerdeki rollerini ve sorumluluklarının belirlemesiyle plan son şeklini almıştır. ABSTRACT The Bosphorus serves as a maritime passageway between the Black Sea and the Mediterranean. Every year thousands of domestic and foreign vessels pass through the strait. Such heavy maritime traffic during the passage inevitably creates hazards like mortal accidents; fire, environmental pollution, buildings and cargo suffer damage, which threatens the environment and the economy of our country. Lots of maritime accidents owing to heavy traffic through the straits, missing equipment and geomorphologic characteristics of the Marmara Sea. Environmental pollution level is too high relating to many maritime accidents occurred in the Marmara Sea and in the straits. Examination of economical and ecological aspects of maritime accidents designates a need minimization of possible loss. Geomorphologic characteristic's of Marmara Sea and the straits, prevention of accidents in this region, notification of probable accidents, evaluation of notifications, contingency plan which is prepared for a coordinated marine oil spill cleaning operation and procedure for the prevention of oil spill threat are evaluated in this study. This plan explain the roles and responsibilities of government and civil agencies, responsible party and common, cleaning operations and results face to Nassia and Volgoneft 248 vessels accidents, fire of TPAO vessel which caused serious damage lasting many year to the ecological system of the Marmara Sea. in
Collections