Türkiye`nin deniz alaka ve menfaatlerinin geliştirilebilmesi için izlenecek deniz stratejisinin ana hatları nasıl olmalıdır
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye'nin deniz alaka ve menfaatlerinin geliştirilebilmesi için izlenecek denizcilik stratejisinin ana hatları nasıl olmalıdır?` konulu tezim; literatür taramasına dayalı bir araştırmadır. Tarih boyunca denizler, ekonomik, askeri ve politik gücün uygulamasında daima en önemli mücadele alanı olmuşlardır. Türkiye üç kıtanın buluştuğu bir coğrafyada yer almaktadır. Kuzey, Güney ve Batıdan çevrili olduğu üç denizle, Türkiye uzunluğu 8000 kilometreyi aşan kıyılara sahiptir. Bu durum Türkiye'nin denizci bir devlet olarak görülmesini gerekli kılan bir perspektif oluşturmaktadır. Bu coğrafya, Türkiye'ye dünyanın ekonomik merkezlerine yönelik en kısa ve ticari bakımdan en avantajlı birleşik kara ve deniz ulaştırma yollarını sunmaktadır. Herhangi bir günde, Türk Boğazlarından 500 groston üzerinde ortalama 122 ticaret gemisi kuzeye veya güneye geçiş yapmaktadır. Türk limanlarına yönelik veya Türk limanlarından yüklenen her yıl ortalama 135 milyon tonluk ticari mal deniz yolu ile taşınmaktadır. Türk ekonomisi deniz ulaştırmasına dolayısıyla aslında denizciliğe son derece bağımlıdır. Türkiye, ithalat ve ihracatının yaklaşık % 87' sini deniz yolu ile yapmaktadır. Yirmi birinci Yüzyılda Avrupa Birliği'ne katılmayı kendine hedef olarak koyan Türkiye, Avrupa Birliği üye devletleri ile denizcilik alanında da rekabet edebilmek için kendi denizcilik politikalarım geliştirmelidir. Birlik bünyesinde uluslararası deniz taşımacılığı ve kabotaj taşımacılığı alanlarında 1993 yılından bu yana serbestlik sağlanmıştır. Denizcilik stratejisinin temel taşlarından biri de deniz alaka ve menfaatleridir. Ülkemizde bu konuda bugüne kadar, kapsamlı bir araştırmanın yapılmadığı, ancak bazı dokümanlarda, ülkemizin deniz alaka ve menfaatlerinin kısmen ifade edildiği görülmektedir. Tezimde bu eksiklik giderilmeye çalışılmış ve tespit edilen Türkiye'nin deniz alaka menfaatlerinin geliştirilmesi için genel stratejiler belirlenmiştir. Büyük Amiral Barbaros Hayrettin' in ifade ettiği `Denizlere hakim olan dünyaya hakim olur.` sözü ile Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk'ün `Denizciliği Türk'ün büyük milli ülküsü olarak düşünmeli ve onu az zamanda başarmalıyız ` sözleri tezimin temel fikrini oluşturmuştur. How are the main maritime strategies for developing the Turkey's maritime interest and benefits?` is the name of my thesis which is based on literature search. Throughout the history, the seas have always been the most important arena for exerting economic, military and political power. Turkey lies in a geography where three continents meet. Encompassed by three seas from North, South and West, Turkey has a coastline, exceed ing 8000 kilometers. This creates a different aspect from which Turkey should be viewed as a maritime state. This geography offers the shortest and commercially most advantageous combined land and sea lines of communications, into and from the economic centers of the world, the year round. On a given day an average of 122 merchant ships over 500 gross tons sail through the Turkish Straits. An annual average of 135 million tons of commercial goods are carried by sea transportation to and from the Turkish ports. Turkish economy is largely dependent on the sea transportation. 87 percent of the overall Turkish import and export goods are carried on the seas. Turkey, which puts her target to be a member state of European Union in the twenty first century, should develop her maritime policies to coupe with European Union States at the maritime area. The freedom to provide international maritime transport and the principle of free maritime cabotage has been in force in the Community since 1993. The maritime interest and benefits is one of the major aspects of the maritime strategy. It is understand that in Turkey, there isn't any deep study done about this subject, but only a few documents fairly contain Turkey's maritime interest and benefits. My thesis formulates new Turkish maritime interest and benefits, and the general strategy for reaching this new maritime interest and benefits. Admiral of the Fleet, Barbaros Hayrettin' s words; `He who controls the seas, controls the whole world.` and the founder of Turkey Mustafa Kemal Atatürk' s words;` We must regard seamanship as the great ideal of Turks and achieve it as soon as possible` are the fundamental ideas of my thesis.
Collections