Denizcilik sektöründe güvenlik ve emniyet uygulamaları ISPS-ISM kod
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Titanik yolcu gemisinin 1912 yılında, daha ilk seferinde yaptığı kazada batmasıyla ve binlerce kişinin ölmesiyle birlikte emniyet kavramı, denizcilik için büyük önem kazanmıştır. Deniz kazalarında can ve mal kayıplarının yanında çevrenin de kirlenmesi, konuya acilen eğilinmesini gerektiriyordu. Bu amaçla IMO tarafından hazırlanan birçok kurallar ve tedbirler sektörde bazen kabul görmüş ve tüm dünyada uygulanmış bazen de uygulanamamış ve tekrar düzenlenmişlerdir. Kazaların sebepleri araştırıldığında, hemen hemen her kazada insan hatası görülmesi, personelin eğitilmesini ve standart yönetim sistemleri geliştirilmesini gerektirmiştir. Bu amaçla oluşturulan ISM Kod, Temmuz 1998 yılında yürürlüğe girmiştir. Aynı yıllarda ardı ardına yapılan terör saldırıları, tüm dünyanın dikkatini üzerine çekmiş, önlemler alınmaya çalışılmıştır. Son yıllarda gemilerin ve limanların da terör örgütlerinin hedefi olmaya başlamasıyla IMO bu duruma kayıtsız kalamamıştır. 2002 yılında toplanılan güvenlik konferansında, ISPS Kodun Temmuz 2004 yılında yürürlüğe girmesi kararlaştırılmıştır. Son yıllarda yürürlüğe giren ve tüm denizcilik sektörünü, özellikle gemi sahiplerini etkileyen bu iki Kod, yararlarının yanında bir çok tartışmayı ve zorlukları da beraberinde getirmiştir. Hazırladığım bu çalışmada, denizcilik sektöründe bir dönüm noktası olarak görülen bu iki Kodun, uygulamadaki etkileri araştırılmıştır. Araştırmanın sonunda, ISPS Kodun henüz ISM Kod kadar kabul görmediğini görmekteyiz. Araştırmaya katılan şirketlerin çoğunluğu ISM Kodu yararlı bulurken, ISPS Kod sadece yansı tarafından yaralı bulunmuştur. Ayrıca bir çok çakışan nokta ve uygulamadaki sorunlar, Kodların birlikte, tek bir sistem altoda yönetilmesinin daha yararlı olacağını göstermektedir. ıı ABSTRACT The importance of safety concept is more important for shipping sector after the sink of RMS Titanic at 1912 on her first voyage. It was more necessarry to give attention on safety due to loss of lives and goods and pollution of seas by the accidents. Many rules and regulations prepared by JJVIO for this purpose, might sometimes have been accepted by shipping sector and implemented, and sometimes not accepted and had to be revised. It was necessary to educate seafarers and standardize management systems when the reasons of accidents searched and found human faults nearly in every sea accidents. So, for those purposes, ISM Code was prepared and has been in force sincel998. Several terrorist attacks in the same years have attracted attention of whole world who had to take some measures. In the recent years, terrorist attacks changed their target to shipping sector and IMO couldn't be unconcerned to these developments. ISPS Code has been agreed on to come in force on July 2004, in the Maritime Security Conference at 2002. The Codes which came into force in the recent years affected whole shipping sector, especially the owners, and brought discussions and problems together with their advantages. In this study, I have searched the impacts of ISM and ISPS Codes on shipping sector after implementation, which can be thought as a milestone for shipping. As a result of this study; it is seen that ISM Code is more admissible than ISPS Code in the shipping sector. A majority of companies who answered the questionnaires found ISM Code useful for the sector, when compared with ISPS Code was found useful by only half of them. On the other hand, as most of them advised that some points in both Codes are colhding, it would be more efficient for the shipping companies to combine both Codes in one management system. m
Collections