Türkiye`de uluslararası lojistik yönetimi ve model seçimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Küreselleşen dünyada rekabet uluslararası boyuta taşınmıştır. Firmalar uluslarüstü aktörler olarak tüm dünyayı tek pazar olarak algılamaktadırlar. Lojistik maliyetler dış ticarette en önemli kalem haline gelmiştir ve bir pazarlama stratejisi olarak kullanılmaktadır. Dünyanın en hızlı büyüyen ve en kalabalık ülkesi ÇHC, 21.yüzyıla damgasını vuracağını şimdiden ilan etmektedir. 450 binden fazla yabancı şirket Çin'de üretimin %50'sinden fazlasını oluşturmaktadır. Üretim merkezlerinin değişmesi ile lojistik operasyonlar önemini ve işlevini daha da arttırmıştır. Bu çalışma ile yeni dünya düzeni ve lojistik sektörünün geleceği incelenmiş, yeni dönemin Türkiye'ye etkileri araştırılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde amaç tanımlanmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde lojistik kavramı ve tarihsel gelişimi, temel lojistik faaliyetleri ve uluslararası lojistik çevresi incelenmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde genel olarak ÇHC, siyasi ilişkileri, ekonomisi, lojistik sektörüne ve Türkiye'ye etkisi değerlendirilmiş örnek bir proje çalışması yapılmıştır. Dördüncü bölümde ise çalışmanın genel sonuçlarına yer verilmiştir. İİ ABSTRACT The competition has been intensified because globalisation has made a big change in the international area. Trans-national companies perceive the world as one market. Logistic costs used as a strategy for marketing activities are one of the most important costs in foreign trades nowadays. Being the largest country and populating 1.3 billion with a fastest growth rate in the market, it seems that people of Republic of China will be the leading actors of the international area of the twenty first century. Fifty percent of the total productions in China has been produced by more than 450 thousands foreign companies. Having moved the production plants of companies, logistic operations has become more important than ever. The aim of the thesis is to study the future of new era and the logictics sector and also to analyze the possible effects on Turkey. At the first part of this study, the subject has been defined. The second part reveals the logistics concept, its developments, the main operations of logistics managements, and the international logistics environment. At the third part, China has been studied by looking closely at its economics and political relationships, and its effects on the logistics sector and Turkey. In accordance with that, a case work has been done. At the fourth part, the results of this study are submitted. Ill
Collections