Dr.Reşit Galip`in Milli Eğitim Bakanlığı ve milli eğitim düşüncesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Cumhuriyet'in ilanının ardından Mustafa Kemal'in eğitime verdiği önemleberaber, Türk milli eğitiminde ciddi gelişmeler kaydedilmiş, halkın yetiştirilmetarzında büyük değişiklikler olmuştur. Cumhuriyet öncesi verilen eğitimden çağdaş,ileri bir milli eğitime geçilen süreçte karşılaşılan ve aşılan sorunlar incelendiğinde busüreçte rol oynayan kişilerin önemi daha da iyi anlaşılabilir. Mustafa Kemal'e göre,bir ulusun saygın bir seviyeye gelebilmesi ve düzgün bir var oluş sergileyebilmesiiçin ülkenin bilgili insanlara sahip olmasının gerektiği kadar, o ulusun insanlarının dabelli bir gelişmişlik düzeyini yakalamış olması gerekmekteydi. Böyle bir yaradılışasahip olmayan bireyler ve o bireylerden oluşan uluslar hiçbir zaman gerçek bir devletoluşturamayacaklardı. şte Mustafa Kemal'in eğitim konusundaki bu değerligörüşlerinin tamamıyla uyuştuğu insan olarak Dr. Reşit Galip Türk Milli Eğitimdünyasına Milli Eğitim Bakanı (19.09.1932-13.08.1933) olarak adım atmıştı.Kendisinin Milli Eğitim Bakanlığı yapmaya başlamasıyla birlikte bakanlığıngörev ve sorumluluklarında yenilikler ve düzenlemeler yapmış, işleyişlerin çok dahakolay ve pratik ilerlemesi adına bakanlığı bölümlere ayırmış ve herkesinsorumluluklarını da buna göre belirlemiştir. Ayrıca öğretmenlerin hakları ilgili debirçok çalışmaya imza atmış, özellikle maaşlar ve emeklilik konularına çözümlergetirilmesini sağlamıştır. Türk Dil Kurumu'nda var olan düzensizliklerle de ilgilenenDr. Reşit Galip, özellikle farklı dillerin (Arapça, Farsça ve Fransızca gibi yabancıdillerin etkisinde kalmış) kullanımı konusuyla ilgili olarak gazetelerin aynı dilikullanmasını da önermiştir. lk ve orta öğrenime dayalı düzenlemelere de önemveren Dr. Reşit Galip, bu konuda yasalar çıkarılmasında etkili olmuş, bunlarındestekçisi olarak da Milli Kütüphane, Milli Müze ve limler ve Sanatlar Akademisikurulması amacıyla da projeler gündeme getirmiştir. Kendisi tarihi ve milli değerlereçok önem veren bir kişiliğe sahip olduğundan, çalışmalarında da bu konulara herzaman yer vermiştir. ?Köycü Reşit Galip? olarak bilinen Dr. Reşit Galip köycülükkonusuna Milli Eğitim Bakanlığı hayatında da önem vermiş, köylerdeki öğrencilerinolabildiğince iyi yetişmesi adına adımlar atmış, köylere en iyi yetişmiş öğretmenlerien hızlı ve iyi şekilde eğitmek için görevlendirilmelerine öncülük etmiştir. Bugün dehala okunan öğrenci andını yazıp yürürlüğe koymuştur. Darülfünun'un iyileştirilmesikonusuna da eğilmiş ve bu alanda önemli çalışmalar yapmış, fakülteler içinyönetmelikler çıkarmış, öğretim üyesi sorunlarıyla ilgilenmiş ve sonucunda daüniversitenin temellerini en iyi şekilde atmıştır.Kendisi kısa süren Milli Eğitim Bakanlığı hayatı boyunca elindeki imkânlarıTürk eğitim hayatı adına en iyi şekilde kullanmaya gayret göstermiş, hem Türkhalkının eğitimine ciddi katkılarda bulunmuş hem de Türk halkının ihtiyacı olan milliduyguların kabarmasına, milliyetçilik anlayışının halka aşılanmasına da büyükkatkılar sağlamıştır. Geçirdiği rahatsızlık sonucu 1934 yılında hayata veda etmiş,kısa süren hayatı boyunca gerçekleştirdiği yeniliklerle de Türk Milli Eğitimi'ne adınıyazdırmıştır. After the foundation of Turkish Republic, considerable developments aboutTurkish education system were reported and there had been serious differences in theeducation system. Also, there was a serious effect of Mustafa Kemal in thesedevelopments. According to Mustafa Kemal, having well educated people was notenough for a nation to have a respectful level among other nations. Nations withpeople who are not developed and aware of their surroundings can never besuccessful and never form a real nation. At this point, Dr. Reşit Galip?s ideas matchwith Mustafa Kemal?s.Dr. Reşit Galip?s education life started with his position as the Minister ofTurkish National Education. Mustafa Kemal had an importance role in Dr. ReşitGalip?s education life since he was the most effective man that decides him to be theminister. Especially, Mustafa Kemal had given this decision after he heard thecritiques of Dr. Reşit Galip about the existing minister. After he started to work asthe minister, he made some new regulations for the ministry. He had separated theministry into the departments in order to make the works easier and more practical.He had given responsibilities to the employees according to their job titles.Moreover, Dr. Reşit Galip gave importance to the problems of teachers. He helpedthem about their retirement problems and made new regulations on this topic.Also, he had focused on the problems of Türk Dil Kurumu and he suggestedusing the same language in the publishing of newspapers in order to avoid theuncertainty in the usage of language. Another important topic for Dr. Reşit Galip wasthe primary schools. He provided these schools to become a better level and offered anew project of Milli Kütüphane, Milli Müze and limler ve Sanatlar Akademisi.Since national and historical values were very important for Dr. Reşit Galip, healways gave importance to these topics during his education life. In addition to these,he focused on the problems in villages again. He wanted to educate the people wholive in villages and desire to have education. He empowered the teachers who areable to work in villages and let people in the villages inform by these teachers. Dr.Reşit Galip also gave importance to the university problems. Firstly he tried to solvethe problems about Darülfünun but then, they decided to establish stanbulUniversity. After establishing the university, he made some new regulations for thefaculties of this university. This was the most significant development for theTurkish Education System and the role of Dr. Reşit Galip was very important in thisdevelopment.As a conclusion, Dr. Reşit Galip was a very successful and talent ministerduring his education life. He always worked in order to provide better conditions tothe Turkish public. Although his life was not so long, he achieved to be rememberedby his innovative and creative characteristic.
Collections