Türk basınında Osmanlı bağımsızlık günü kutlamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bayram toplumların belleklerini taze tutan, geçmişle bağlarını sağlamlaştıran, gelecekteki kuşakları geçmişleriyle birleştiren ve onların tarihi öğrenmelerini sağlayan bir olgudur. Bayramlar dini ve millî bayramlar olarak ikiye ayrılmaktadır. Bunlardan millî bayramlar Fransız İhtilâli'nin getirmiş olduğu milliyetçilik olgusu ile birlikte gelişme göstermiştir. Dini bayramlar ise toplumların mensup oldukları din gereğince kutladıkları bayramlar olmuşlardır.İstiklâl-i Osmânî Bayramı millî bayramlarımızdan biridir. II. Meşrutiyet devri özgürlük ortamı içinde halkın birlikte kutlayacakları bir gün yoktu. Bu nedenle halkı birleştirmek ve kaynaştırmak amacıyla İstiklâl-i Osmânî Bayramı ortaya çıkarıldı. 1909 yılında İhtifalci ünvanıyla bilinen Mehmet Ziya Bey tarafından Meclis-i Mebusan'a millî bayram olarak kutlanmak üzere teklif edildi. Ancak Mecliste tartışmalar sonucunda İstiklâl-i Osmanî Bayramı yerine II. Meşrutiyet'in ilanı ( 10/23 Temmuz) millî bayram olarak kabul edildi. İstiklâl-i Osmânî Bayramı ise ilk kez 1913'te kutlanmaya başladı ve bu bayram 1922 tarihine kadar sürdü.İstiklâl-i Osmânî savaş yılları içerisinde halka moral vermek, millî duygularını canlandırmak amacıyla kutlanmıştı. Ancak savaşın bitimine doğru ve mütareke ortamı olan 1917- 1918 yıllarında karamsarlık ortamı içinde kutlanmıştı. 1919 yılından sonraysa Millî Mücadele'ye katkı sağlamak, millî bilinci kuvvetlendirmek ve mitingler yaparak tepkilere yön vermek amacıyla kutlanmıştı. İstiklâl-i Osmânî Bayramı 1922 yılına kadar varlığını sürdürdü.Anahtar Kelimeler: İstiklâl-i Osmânî Günü, Millî Bayram, İhtifalci Mehmet Ziya, II. Meşrutiyet Dönemi, Osmanlı Bağımsızlık Günü. National holidays are phenomena that keep collective memory fresh, solidify historical ties, connect future generations with their past and make them know about their history. Our holidays can be divided into two as ?national holidays? and ?religious holidays?. French revolution engendered national holidays as a result of its nationalist sentiments. Religious holidays originate from the religion that the members of society belong to.The national holiday ?İstiklâl-i Osmânî? is one of our national holidays. Within the atmosphere of freedom experienced throughout the Meşrutiyet Era, there was no a national holiday that the people could celebrate in common. In order to unify the people and solidify the ties ?İstiklâl-i Osmânî? was created. It was proposed to the National Assembly to be celebrated as a national holiday in 1909 by Mehmet Ziya Bey, a.k.a İhtifalci. However, the Declaration of Meşrutiyet II (10/23 July) was accepted as the national holiday instead of İstiklâl-i Osmanî. It was celebrated firstly in 1913 and this holiday continued to be celebrated until 1922.During the years of wars, İstiklâl-i Osmânî (Otoman Independence) was celebrated in order to support the people morally, to freshen national sentimenst. during the years of war, it was celebrated in order to give people moral support, to revitalize national feelings. Merely, towards the end of the war and in the armistice years 1917-1918, it was celebrated in a milieu of bitterness. After 1919, the celebrations were in favor of contributing in the National Struggle, strengthening the national consciousness and dominating the reactions via demonstrations. The festivity of İstiklâl-i Osmânî continued till 1922.Key Words: Foundation Day of the Ottoman State, National Festival, İhtifalci Mehmet Ziya, the Second Constitutional Era, Ottoman Independence Day.
Collections