İstanbul Boğazı`nda gemi trafiği kaynaklı akustik emisyonun düşük maliyetli hidrofon ile incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Deniz ve kıyılarda artan beşeri faaliyetlerin, sualtı gürültü seviyesini, denizel yaşamı olumsuz etkileyecek derecede yükselttiği bilinmektedir. Özellikle 2000'li yıllar ile birlikte, dünyada artan endişeler, sualtı ortam gürültüsünün tespiti ve yorumlanması adına yapılan çalışmaların yaygınlaşmasına neden olmuştur. Bu bağlamda değerlendirildiğinde; İstanbul Boğazı, denizcilik için önemli bir rota olduğu kadar, balıklar için de doğal bir göç yolu ve yaşam alanıdır. Açıkça görüldüğü üzere; İstanbul Boğazı'nda gürültü kaynağı gemiler, gürültüye maruz kalan alıcılar ise balıklarıdır. İstanbul Boğazı'ndaki yoğun şehir içi deniz trafiği ve transit gemi geçişlerinin akustik emisyonunu saptamak için; İstanbul Üniversitesi, Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü bünyesinde geliştirdiğimiz `düşük maliyetli hidrofon` ile ölçümler yapılmış ve akustik veriler toplanmıştır. Ölçüm noktaları olarak; şehir içi deniz trafiği için Haliç girişi, transit gemi geçişleri için Baltalimanı bölgesi seçilmiştir. Haliç ölçümünde, halihazırda yüksek ses seviyelerinde seyreden deniz trafik gürültüsünde, bir balıkçı teknesinin bölgeye gelişi ve tornistan manevrası sırasında, ses seviyesinde yaklaşık 30 dB re 1µPa artış tespit edilmiştir. Aynı şekilde; Baltalimanı ölçümünde, gemi geçişleri sırasında, sualtı ortam gürültüsünde, 55 – 60 dB re 1µPa artış tespit edilmiştir. Increasing human activities in the high seas and coasts are known to raise underwater noise level that negatively affect to marine life. Especially with the years of 2000, increasing worries about the underwater noise in the world have led to widespread work on the identification and interpretation of underwater ambient noise. In this study; the Strait of İstanbul (Bosphorus) will be examined as the medium. The region has been an important route for shipping throughout history and a natural migration path for fishes. Obviously, the noise sources are vessels and exposed to noise receivers are fishes in this research. Our own developed `low-cost hydrophone` systems were used for underwater measurements. As measuring points; The Golden Horn entrance for urban sea traffic and the Baltalimanı region for transit ships. In the measurement of the Golden Horn, an increase in the sound level of about 30 dB re 1 μP was detected during the arrival and maneuvering of a fishing boat. Similarly; During the Baltalimanı measurement, an increase of 55 – 60 dB re 1 μP was detected in the underwater environment during the ships transit.
Collections