Örgüt kültürünün örgütsel özdeşleşme üzerine etkisi: Ortaokul öğretmenlerine yönelik analitik bir inceleme
dc.contributor.advisor | Çıraklar, Nurcan Hakan | |
dc.contributor.author | Yaprak, Bilge | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:51:23Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:51:23Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2020-03-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/134766 | |
dc.description.abstract | Eğitim örgütlerinde örgütsel davranışın değerlendirilmesi ve anlamlandırılması, diğer örgütlerden daha önemlidir. Çünkü insanların hayatlarının bir çoğu bu eğitim örgütlerinde geçmektedir. Ayrıca kültürün öğretmenlerin özdeşleşmeleri üzerine etkisinin tespit edilmesi öğretmenlerin kurumlarıyla özdeşleşmeleri için ne tür çalışmalar yapılacağı konusunda fikir verecektir. Bu bağlamda, örgüt kültürü ile örgütsel özdeşleşme ilişkisi üzerine literatürde sınırlı sayıda çalışma olmakla birlikte, bu çalışmanın özgünlüğü Quinn ve Cameron'un tipolojisi kullanılarak örgüt kültürünün örgütsel özdeşleşmeyle arasındaki ilişki tespit edilerek uygulamaya da katkı sağlanmış olacaktır. Bu çalışmanın amacı Quinn ve Cameron'un rekabetçi değerler modelinden hareketle örgüt kültürünün örgütsel özdeşleşme üzerine etkisini incelemektir. Veriler Aydın ilinin Söke ilçesindeki ortaokul öğretmenleri üzerinde anket uygulanarak toplanmıştır. Çalışmada örgüt kültürünü ölçmek üzere Öcal ve Ağca (2010)'nın `Örgüt Kültürü Ölçeği` ve örgütsel özdeşleşme ifadeleri için ise Mael & Ashforth (1992)'un `Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği` kullanılmıştır. Çoklu regresyon analizi sonuçları klan, hiyerarşi ve pazar kültürlerinin örgütsel özdeşleşme üzerinde etkili olduğu buna karşılık adhokrasi kültürünün örgütsel özdeşleşme üzerinde etkili olmadığını göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Örgüt Kültürü, Örgütsel Özdeşleşme, Klan Kültürü,Adokrasi Kültürü,Hiyerarşi Kültürü,Pazar Kültürü | |
dc.description.abstract | It is more significant to analyze and explain organizational behaviors in educational organizations than in other organizations because people spend a considerable amount of their life in these educational organizations. Moreover, establishing the impact of culture on identification of teachers will provide insight into what kind of work can be carried out for teachers to be identified with their institution. Considering that there are a limited number of studies on the relation between organizational culture and organizational identification, this study, establishing the relation between them by the typology developed by Quinn and Cameron, will also contribute to the practice. The propose of this study is to examine the effect of organizational culture on organizational identification, based on competitive values model of Quinn and Cameron. Data were collected via questionnaires performed on midschool teachers in Söke country of Aydın city. In order to evaluate the organizational culture, `Organizational Culture Scale` by Öcal and Ağca (2010) and for the organizational identification statements `Organizational Identification Scale` by Mael & Ashforth (1992) was used. The results of multiple regression analysis showed that organizational identification was effected by clan, hierarchy and market cultures where as adhocracy culture had no effect on it.Keywords: Organizational Culture, Organizational Identification, Clan Culture, Adhocracy Culture, Hierarchy Culture, Market Culture | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | Örgüt kültürünün örgütsel özdeşleşme üzerine etkisi: Ortaokul öğretmenlerine yönelik analitik bir inceleme | |
dc.title.alternative | The effect of organizational culture on organizational identification: An analytical study on teachers in secondary schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-19 | |
dc.contributor.department | İşletme Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10073452 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 616108 | |
dc.description.pages | 97 | |
dc.publisher.discipline | İşletme Bilim Dalı |