İnönü üniversitesi öğrencilerinde aşılara bakış açısı ve sağlık okuryazarlığı ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmamızın amacı geleceğin ebeveynleri olacak olan üniversite gençliğinin aşılara olan bakış açısını belirlemek ve sağlık okuryazarlığı ile olan ilişkisini tespit etmektir.Materyal Metot: Çalışmamız kesitsel bir çalışmadır. Çalışma evreni İnönü Üniversitesi öğrencileri olup ulaşmamız gereken en küçük örneklem büyüklüğü 295 kişi olup bu kişilere fakülteler bazında küme örneklem yapılarak ulaşılmıştır. Katılımcılara, sosyo-demografik özellikler, aşılara bakış açısı ve Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği(TSOY 32)'den oluşan anket uygulanmıştır.Bulgular: Çalışmamızda 335 kişiye ulaşılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 21,80±3.06 olup katılımcılardan 150(%44,9) kişi erkek, 184(%55,1) kişi kadındır. Katılımcılar '' Aşılar sizce etkili midir?'' sorusuna 251 (%75,1) kişi evet etkilidir, 4(%11,3) kişi hayır etkileri yoktur, 69(%20,7) kısmen etkilidir, 10(%3) fikrim yok cevabını vermişlerdir. Kişilerin tanımlayıcı özelliklerine göre sağlık okuryazarlığı ölçeğinden aldıkları puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlılıklara baktığımızda, fakülte grupları ve kardeş sayılarına göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunurken(p= 0,001 ve 0,037), cinsiyet ve gelir dağlımlarına göre bakıldığında gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamıştır(p=0,127 ve 0,837). Katılımcılara sorduğumuz ''Aşılarla ilgili sizin açınızdan fikrinizi oluşturan temel kaynak hangisidir?'' sorusuna verdikleri cevaplar ile sağlık okuryazarlığı kategorileri arasında istatiksel olarak anmalı bir ilişki bulunmuştur.(p= 0,034)Sonuçlar: Kişilerin sağlık okuryazarlığı seviyeleri arttığında aşılara karşı olan bakış açıları değişerek hatalı ve taraf tutan bilgilere karşı dirençleri artmaktadır. Aşılara olan bakış açısının iyileştirilmesi için sağlık okuryazarlığı seviyesi arttırılmalıdır. Anahtar Kelimeler: Sağlık okuryazarlığı, aşılama, üniversiteler The Relationship Between Perspective To Vaccines And Health Literacy In Students of Inonu UniverstyAim: The aim of this study is to determine the point of view of the university youth who will be the parents of the future to vaccines and to determine their relation to health literacy.Material and Methods: This study is a cross-sectional study. The study universe is the students of Inonu University and the smallest sample size that we need to reach is 295 people and they are reached by making cluster sampling on the basis of faculties. The questionnaire is consist of socio-demographic characteristics, the vaccine perspective questions and Turkey Health Literacy Scale (Tsoy 32).Findings: 335 people has reached in our study. The average age of the participants was 21,80 ± 3.06,and 150 (44.9%) were male and 184 (55.1%) were females. 251 (75.1%) participants were gave `yes it is effective` 4(%11,3) participants `no it is not`, 69(%20,7) of participants `partially effective'' and 10(%3) participants `I have no idea'' answers to the queastion of `Are vaccinations effective?''. When we looked at the statistical significance between the scores of the health literacy scale according to the descriptive characteristics of the individuals, there was a statistically significant difference between the groups according to the sex and income distributions (p = 0.001 and 0.037), while there was no statistically significant difference between the scores of the health literacy scale according to the faculty groups and sibling numbers (p = 0.127 and 0.837). There was a statistically significant relationship between the responses to the question of question `Which is the main source of your opinion about vaccinations? and the health literacy categories(P = 0,034).Results: As people increase their levels of health literacy, perspectives on vaccination are changing and their resistance to faulty and biased information is increasing. The level of health literacy should be increased in order to improve the perspectives on vaccination. Key Words: Health literacy, vaccination, universities
Collections