Üstün ve normal zihin düzeyine sahip öğrencilerde içsel - dışsal motivasyon ve benlik saygı düzeyi arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Leana Taşcılar, Marilena Zinovia | |
dc.contributor.author | Topçu, Sevgi | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:36:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:36:19Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/132845 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma üstün ve normal zeka düzeyine sahip öğrencilerin içsel-dışsal motivasyon düzeyleri ile benlik saygısı düzeyi arasındaki ilişkiyi ve içsel-dışsal motivasyon ile benlik saygısı düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır.Araştırmaya İstanbul ilindeki Bilim Sanat Merkezleri ve Beyazıt Ford Otosan İlköğretim Okulu ile Denizli ili Fatih İlköğretim Okulu'nda öğrenim gören 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıf olmak üzere toplam 375 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin zeka düzeyleri Raven SPM zeka testi ile belirlenmiş olup 184' ünün üstün, 171'inin ise normal zeka düzeyine sahip olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin içsel-dışsal motivasyon düzeylerini belirlemek için Sınıf Ortamında İçsel Motivasyona Karşı Dışsal Motivasyon Ölçeği, benlik saygısı düzeylerini saptamak için Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği ve bazı demografik özellikler hakkında bilgi toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada verilerin çözümü ve yorumu için Bağımsız Gruplar T testi, Kruskall Wallis H testi, Mann Whitney U testi, Spearman Sıra Korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üstün ve normal zeka düzeyine sahip öğrencilerin içsel-dışsal motivasyon ve benlik saygısı düzeyleri arasında üstün zeka düzeyine sahip öğrenciler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Üstün ve normal zeka düzeyine sahip öğrencilerin sınıf düzeyi ile içsel motivasyon düzeyi arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken; dışsal motivasyon düzeyi ile pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin benlik saygısı düzeyi ile içsel motivasyon düzeyi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken benlik saygısı ile dışsal motivasyon düzeyi arasında ise negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: İçsel Motivasyon, Dışsal Motivasyon, Benlik Saygısı, Üstün zeka | |
dc.description.abstract | This research aims to examine the relationship between internal-external motivation levels and the level of self-esteem and to examine internal-external motivation and self-esteem levels in terms of different variables in students with superior and normal intelligence.Total of 375 students in 4th, 5th, 6th, 7th and 8th grades studying in Science and Art Centers and Beyazıt Ford Otosan Elementary School in the province of İstanbul and Fatih Elementary School in the province of Denizli participated in the study. Intelligence level of students was determined by Raven SPM intelligence test and 184 were found to have superior intelegence, while 171 were found to have normal intelligence level. Internal-External Motivation Scale was used to determine the internal and external motivation levels, self-Esteem Scale to determine the level of Self-Esteem and Personal Information Form developed by the researchers was used to collect information on demographic characteristics of students. For the resolution and interpretation of the collected data was made using Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis H test, and Spearmon Rank Correlation Coefficient. Research outcomes of students have shown a significant difference in favor of students with superior intelligence in terms of internal-external motivation and self-esteem levels. A significant negative correlation was found between grade and inner motivation, while a significant positive correlation was found for exterior motivation. While a significant positive correlation between self-esteem and inner motivation was found, a significant negative correlation was found with external motivation levels of the participant students. Key Words: Internal motivation, External Motivation, Self – Esteem, giftedness | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Üstün ve normal zihin düzeyine sahip öğrencilerde içsel - dışsal motivasyon ve benlik saygı düzeyi arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | Relationship between internal - external motivation and self esteem in students with superior and normal intelligence levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Self esteem | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Gifted children | |
dc.identifier.yokid | 10067748 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 396619 | |
dc.description.pages | 209 | |
dc.publisher.discipline | Üstün Zekalılar Eğitimi Bilim Dalı |