dc.contributor.advisor | Ergin, Hatice | |
dc.contributor.author | Özsari, İsmail | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:36:25Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:36:25Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/132807 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı ilkokul birinci sınıf öğrencilerine yönelik görselokuma eğitim programının yapılandırılması ve etkililiğinin sınanmasıdır. Ayrıca okulöncesi eğitim alma, cinsiyet, anne-baba çalışma durumu, bilgisayar kullanma vetelevizyon izleme sıklığı gibi değişkenlerin öğrencilere verilen eğitimin düzeyinietkileyip etkilemediği incelenmiştir.Araştırmada, verileri toplamak amacı ile Obalar (2009) tarafından geliştirilenGörsel Okuma Ölçeği ve araştırmacı tarafından yapılandırılan Kişisel Bilgi Formukullanılmıştır. Araştırma iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde nicel araştırmayöntemlerinden `Tarama Deseni`, ikinci bölümde ise deneysel model olarak,`Kontrol Gruplu Ön ve Son Test Modeli` kullanılmıştır. Birinci bölümde veritoplama araçları, 207 öğrenciye uygulanmış ve bu bölümden elde edilen veriler;değişkenlere ilişkin bulguların elde edilmesinde ve deneysel çalışmayı oluşturacakgrupların eşitlenmesinde kullanılmıştır. Araştırmanın deneysel bölümü, ilkokulbirinci sınıfa devam eden 32 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Bu çocukların 16'sıdeney, 16'sı ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Deney grubunda yer alan 16 çocuğa,20 oturumdan oluşan `Görsel Okuma Eğitim Programı` 10 hafta süre ileuygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara ise herhangi bir eğitim verilmemiştir.Verilerin analizinde, Bağımsız Grup t testi, Non-Parametrik Mann WhitneyU, Non-parametrik Wilcoxon Z, Non-parametrik Kruskal-Wallis, Tek BoyutluVaryans Analizi (ANOVA) ve Post-Hoc Tamhane's testi kullanılmıştır. SonuçlarSPSS Sosyal Bilimler İstatistik Programı ile değerlendirilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre `Görsel Okuma Eğitim Programı` uygulanandeney grubunun görsel okuma düzeyleri, görsel okuma eğitimi verilmeyen kontrolgrubuna göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Ayrıca okul öncesi eğitim alma,bilgisayar kullanma ve televizyon izleme sıklığı değişkenlerine göre sonuçlarınanlamlı, cinsiyet, ailesi tarafından resimli kitap okuma ve anne baba çalışmadurumuna göre ise sonuçların anlamlı olmadığı belirlenmiştir.Anahtar kelimeler: görsel okuma, görsel okuryazarlık, beceri geliştirme,eğitim programı, ilkokul birinci sınıf eğitimi. | |
dc.description.abstract | The aim of the present study is to develop a visual reading training programfor the first grade students at primary schools and to test its effectiveness. Inaddition, it was examined whether such variables as the pre-school education,gender, parents' work status, the frequency of computer use and watching televisionaffect the level of training provided to the students.In the study, Visual Reading Scale developed by Obalar (2009) and apersonal information form developed by the researcher were administered. The studyconsists of two sections: In the first section `Survey Design` and for the secondsection `Pre- and Post-test Model with a control group` were used. In the firstsection, data collection tools were implemented to 207 students and the data gatheredwithin this section were used with an aim to obtain data with respect to the variablesand to equalize the groups that comprises the experimental group. The experimentalsection of the research was conducted on the 32 first grade students. 16 students wereassigned to the control group and 16 students were assigned to the experimentalgroup. During a period of 10 weeks, `Visual Reading Training Program`, a 20-session training program, was conducted to 16 students as the experimental group.However, no training was conducted to the control group.For the data analysis, independent samples t test, Non-Parametric MannWhitney U, Non-Parametric Wilcoxon Z, Non-Parametric Kruksal-Wallis, one wayAnalysis of Variance (ANOVA), and Post-Hoc Tamhane's test were used. Resultswere analyzed with SPSS the statistical program Social Sciences.According to the research results, the visual reading level of the experimentalgroup that the `Visual Reading Training Program` applied was significantly higherthan the control group that did not get the training. Besides, the regarding thevariables of pre-school education, the frequency of computer use and watchingtelevision the results were significant; however, the variables of gender, parents'reading picture books, and parents' work status do not reflect any significant results.Keywords: Visual reading, visual literacy, skill development, trainingprogram, first grade education at a primary school. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul birinci sınıf öğrencilerine yönelik `görsel okuma eğitim programı` geliştirilmesi ve etkililiğinin sınanması | |
dc.title.alternative | Developing a `visual reading training program` for first grade students at primary schools and testing its effectiveness | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Visual reading | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.identifier.yokid | 10094800 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 421493 | |
dc.description.pages | 179 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı | |