Show simple item record

dc.contributor.advisorGülşen, Celal
dc.contributor.authorBozkurt, Derya Ülhatun
dc.date.accessioned2020-12-07T10:34:54Z
dc.date.available2020-12-07T10:34:54Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/132648
dc.description.abstractBu araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Bahçelievler,Bayrampaşa ve Zeytinburnu ilçelerindeki özel anaokulu, ilkokul, ortaokul veliselerde görev yapan okul yöneticilerinin mentorluk rollerini gösterme düzeyleri ileöğretmenlerin bu mentorluk rollerini kabullenme düzeyleri konusundaki görüşleriniöğrenmek, bazı değişkenler açısından değerlendirerek yorumlayıp ilgili kesimlereönerilerde bulunmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, genel tarama modeliyleyürütülmüştür. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul iliBahçelievler, Bayrampaşa ve Zeytinburnu ilçelerinde bulunan 100 özel okulyöneticisi ve 1376 özel okul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminiise, uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen 53 özel okul yöneticisi ve 148 özel okulöğretmeni oluşturmaktadır. Yönetici ve öğretmenlerin görüşlerini belirlemekamacıyla Gülşen (2012) tarafından geliştirilen ve alfa katsayısı sırasıyla `0.967,0.953 ve 0.809` olarak hesaplanan üç alt boyutlu `Okul Yöneticilerinin MentorlukRollerini Benimseme Düzeyleri` anketi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilenveriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. İki bağımsız gruparasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi ve Man Whitney Utesti, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerinkarşılaştırılmasında Kruskall Whallis H-testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarıbütün olarak değerlendirildiğinde, okul yöneticilerinin, öğretmenlere karşı mentorlukrollerini yerine getirdiklerini belirttikleri görülmüştür. Öğretmenlerin ise, okulmüdürleri gibi düşünmediği, mentorluk rollerini gösterme düzeyi konusunda okulmüdürlerini daha az yeterli buldukları görülmüştür. Elde edilen sonuçlardanhareketle okul yöneticilerinin mentorluk yeterliliklerini arttırabilmek için yöneticiyetiştirme programlarına mentorluk programlarının da eklenmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Okul Yöneticisi, Meslek Koçu, Mesleki Yardım,Rehberlik, Danışman, Mentor, Mesleki Koçluk.
dc.description.abstractThis study has been carried out in some private kindergartens, primaryschools, middle schools and high schools located in the districts of Bahçelievler,Bayrampaşa and Zeytinburnu in İstanbul in the academic year of 2015-2016. Its aimsto show to what extent the school administrators serving in these schools accept theircompetency in their role as mentors and at which level the teachers accept theirmentoring roles, evaluate and comment their views based on certain variables andmake suggestions to the related stakeholders. The study has been carried out ingeneral scanning model. The population of the study was composed of 100 schooladministrators and 1376 private school teachers who served in private schools in thedistricts of Bahçelivler, Bayrampaşa and Zeytinburnu in İstanbul in the academicyear of 2015-2016. The sample of this study, on the other hand, was composed of 53administrators and 148 teachers serving in private schools who were selected inproper sampling method. ''Acceptance of Own Mentoring Roles by SchoolAdministrators'' developed by Gülşen (2012) with three sub-dimensions alphacoefficients of which were calculated as ''0.967, 0.953 and 0.809'' respectively wasused to collect the views of the administrators and teachers. The data attained in thestudy were analyzed by using SPSS package programme. While Man Whitney U-testand t-test were used in comparing the quantitative continuous data between twoindependent groups, Kruskall Whallis H-test was used in comparing quantitativecontinuous data between more than two independent groups. The overall evaluationof the results of the study has revealed that the school administrators are of theopinion that they fulfil their mentoring roles for the benefit of teachers. The resultsshow, however, that the teachers do not agree with their administrators and think thatschool administrators are less competent in terms of displaying their competencylevels. In the light of the results obtained, it is proposed that mentorship programmesshould be added to the training programmes for administrators to boost theirmentoring competencies.Key Words: School Administrator, Professional Coach, VocationalAssistance, Coaching, Counsellor, Mentor, Vocational Coaching.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul yöneticilerinin mentorluk yeterliliklerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerinin incelenemsi
dc.title.alternativeExamination of administrators' and teachers' opinions regarding the mentoring competencies of school administrators
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmVocational education
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmMentoring
dc.subject.ytmCoaching
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.identifier.yokid10132197
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid447564
dc.description.pages128
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess