Show simple item record

dc.contributor.advisorKonik, Ayça
dc.contributor.authorUysaler, Hümeyra
dc.date.accessioned2020-12-07T10:35:53Z
dc.date.available2020-12-07T10:35:53Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/132618
dc.description.abstractBu araştırma, ilköğretim dördüncü sınıfa giden üstün zekâlı öğrencilerin arkadaşlık ilişkilerini geliştirmek amacıyla bir program hazırlanmasını ve hazırlanan bu programın arkadaşlık ilişkilerine etkisinin sınanmasını kapsamaktadır. Araştırmada, deneysel yöntemin öntest-sontest kontrol gruplu deneysel deseni kullanılmıştır. Çalışma, İstanbul ilinde, üstün zekâlı çocuklara yönelik farklılaştırılmış eğitim programı uygulanan Beyazıt Ford Otosan İlköğretim Okulu'nda, dördüncü sınıfa devam eden 12 öğrenci deney grubunda ve 12 öğrenci kontrol grubunda olmak üzere toplam 24 üstün zekâlı öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere on iki oturumdan oluşan `Arkadaşlık Becerilerini Geliştirme Programı` haftada bir gün 40-45 dakikalık süreyle uygulanmış, kontrol grubunda ise herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Programın etkililiğini sınamak üzere, araştırmacı tarafından geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan Arkadaşlık İlişkilerini Değerlendirme Ölçeği (AİDÖ), veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubundaki tüm öğrencilere ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Toplanan verilere, non-parametrik istatistik analiz tekniği olan Mann- Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretlenmiş Mertebeler Testi uygulanarak, araştırma sonuçları elde edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, arkadaşlık ilişkilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan programın, üstün zekâlı öğrencilerin arkadaşlık ilişkilerini olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractThe scope of this research is the preperation of a program for the development of friendship skills of gifted students attending the fourth grade of elementary school and testing of the effect of the program on the friendship relations of the students. Pre-testing, post-testing and control group of experimental design of research are employed in the study. The research conducted on 24 gifted students, attending the fourth grade of the Beyazıt Ford Otosan Elementary School in Istanbul for the gifted, where a diffferentiated curriculum for gifted children is applied, was divided into groups of 12, one of which was the test group and the other control group. Twelve weekly sessions of 40-45 minutes of `Friendship Skills Development Program` were administered only to the test group. The Friendship Relations Evaluation Scale (FRES) developed and tested for validity and reliability by the researcher, was used to collect the data used to test the effect of the program. FRES was administered to all students in the test and control groups both before and after the administration of the `Friendship Skills Development Program`. Non-parametric analysis was conducted by using Mann-Whitney U Test and Wilcoxon Signed Ranks Test on the collected data. The results of the study indicate that the `Friendship Skills Development Program` has significantly improved the friendship relations of gifted students.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleArkadaşlık becerilerini geliştirme programının üstün zekalı öğrencilerin arkadaşlık ilişkilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of friendship skills development program on the friendship relations of gifted students
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPeer relationships
dc.subject.ytmGifted
dc.subject.ytmGifted children
dc.subject.ytmSkill
dc.subject.ytmSkill acquiring
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmFriendship
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid10069833
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid399461
dc.description.pages208
dc.publisher.disciplineÜstün Zekalılar Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess