dc.contributor.advisor | Aslan, Ayşe Esra | |
dc.contributor.author | Erduran Tekin, Özge | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:33:55Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:33:55Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-06-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/132509 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın temel amacı, Tekirdağ ilinin Süleymanpaşa ilçesinde lise birinci sınıfa devam eden 13-16 yaş grubu ergenlerin algıladıkları anne baba tutumlarının yaratıcılık düzeyleri ve duygu düzenleme süreçleri üzerindeki yordayıcı etkisini incelemektir. Tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen 179'u kız, 156'sı erkek olmak üzere 335 ergen oluşturmaktadır. Belirtilen değişkenlerin ölçülmesinde Anne Baba Tutum Ölçeği, Yaratıcılık Ölçeği (Ne Kadar Yaratıcısınız?) ve Duygu Düzenlemede Güçlükler Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçme araçlarına ek olarak Kişisel Bilgi Formu katılımcılara uygulanmıştır. Verilerin analizinde her bir değişken için öncelikle normallik sınaması yapılmıştır. İki kategorik değişkenin birbirinden bağımsız olup olmadığını test ederken Ki-Kare, bağımsız değişkenlerin iki kategorili olduğu durumlarda Mann Whitney-U, üç kategorili olduğu durumlarda Kruskal Wallis-H Testi, gerekli dönüşüm işlemleri yapıldıktan sonra bağımsız değişkenin bağımlı değişkeni açıklama oranını belirlemek için regresyon analizi uygulanmıştır.Araştırma bulgularına göre, ergenlerin algıladıkları anne baba tutumları yaş ve baba çalışma durumuna göre anlamlı farklılık göstermezken; cinsiyet, anne baba öğrenim düzeyi, anne çalışma durumu ve kardeş sayısına göre anlamlı farklılık göstermektedir. Ergenlerin yaratıcılık düzeyleri yaş, anne öğrenim düzeyi ve anne çalışma durumuna göre anlamlı farklılık gösterirken; cinsiyet, baba öğrenim düzeyi, baba çalışma durumu ve kardeş sayısına göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Ergenlerin duygu düzenlemeleri yaş değişkenine göre dürtü alt boyutunda, cinsiyet değişkenine göre kabul etmeme ve açıklık alt boyutunda, anne baba öğrenim düzeyi ve anne çalışma durumu değişkenine göre dürtü alt boyutunda anlamlı farklılık gösterirken; ergenlerin duygu düzenlemeleri, baba çalışma durumu ve kardeş sayısı değişkenine göre anlamlı farklılık göstermez. Ergenlerin algıladıkları anne baba tutumları Yaratıcılık Ölçeği puanlarına göre anlamlı farklılık gösterir. Farklılık anne babasını demokratik ve izin verici hoşgörülü olarak algılayan ergenlerin lehinedir. Ergenlerin algıladıkları anne baba tutumları Duygu Düzenlemede Güçlükler Ölçeği'nin farkındalık, kabul etmeme ve amaçlar alt boyutlarına göre anlamlı farklılık göstermezken; açıklık, strateji ve dürtü alt boyutlarına göre anlamlı farklılık göstermektedir. Farklılık anne babasını demokratik ve izin verici hoşgörülü olarak algılayan ergenlerin lehinedir. Yapılan regresyon analizi sonucunda anne baba tutum ölçeği alt boyutlarından alınan puanlar, Yaratıcılık Ölçeği puanlarının %1.2'sini açıklarken, Duygu Düzenlemede Güçlükler Ölçeği puanlarının %22.7'sini açıklamaktadır. | |
dc.description.abstract | Main purpose of this study, investigation of parental attitude perceived by adolescents aged between 13-16 who continue to high school in Süleymanpaşa district of Tekirdağ provice, have an predictive effect on creativity levels and emotional regulation processes. The sample of the research conducted in accordance with the screening model is composed of 335 adolescents, 179 girls and 156 boys, selected by purposive sampling method. Parent Attitude Scale and Creativity Scale (How Creative Are You?) and Difficulties in Emotional Regulation Scale were used to measure specified variables. Personal information form also was applied to the participants, normality test was performed for each variable first. In the analysis of the data, Chi-Square when testing whether the two categorical variables are independent of each other, where the independent variables are in two categories Mann Whitney-U, where those are in theree categories Kruskal Wallis-H Test and regression analysis was performed to determine the dependent variable disclosure ratio of the independent variable after the necessary conversion processes were performed.According to research finding, while parental attitudes perceived by adolescents do not show any significant difference according to age and father working status; gender, parental education level, mother working status and sibling numbers. While the creativity levels of adolescents showed significant differences according to age, mother education level and mother working status; gender, father's education level, father's working status and sibling number. The emotional regulation of the adolescents showed a significant difference in the impulse subscale according to age variable, in the openness and disagreement subscale according to gender variable, in the subscale of impulsiveness according to the parents' education level and mother's working status variable, while the adolescents had significant differences according to emotional regulation, father's working status and number of siblings, it does not vary. Parent attitudes perceived by adolescents differ significantly according to Creativity Scale scores. The difference is in favor of adolescents who perceive their parents as democratic and permissive tolerant. Parent attitudes perceived by the adolescents were not significantly different according to the subscales of awareness, disagreement and goals subscale scores of Emotional Difficulties Scale; there is a significant difference is in favor of adolescents who perceive their parents as democratic and permissive tolerant. As a result of regression alaysis, the scores obtained from the subscales of Parental Attitude Scale explains 1.2% of the Creativity Scale scores and 22.7% of the scores of Difficulties in Emotional Regulation Scale. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ergenlerin algıladıkları anne baba tutumlarının yaratıcılık düzeyleri ve duygu düzenleme süreçleri üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of adolescents perceived parental attitudes on creativity levels and emotion regulation processes | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-22 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Emotion regulation | |
dc.subject.ytm | Emotion dysregulation | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Parents attitude | |
dc.subject.ytm | Family attitude | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.identifier.yokid | 10152699 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 461420 | |
dc.description.pages | 178 | |
dc.publisher.discipline | Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı | |