Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının karar verme stilleri ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada liselerin 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının karar verme stilleri tarafından yordanıp yordanmadığının incelenmesini amaçlanmıştır.Araştırmanın verileri 2010-2011 öğretim yılında, Gaziantep il merkezinde bulunan genel lise ve Anadolu liseleri arasından seçilen 3 genel lise ve 3 Anadolu lisesinden, seçilen 2?şer şubeden toplanmıştır. Araştırmaya 408 öğrenci katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen, `Akademik Erteleme Ölçeği? ile Scott ve Bruce (1995) tarafından geliştirilip Taşdelen (2002) tarafından Türkçeye çevrilen `Karar Verme Stilleri Envanteri? kullanılmıştır. Öğrencilerin demografik özellikleri ile ilgili bilgileri elde etmek için araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır, Verilerin analizinde çoklu regresyon analizi, Pearson korelasyonu, aritmetik ortalama, yüzdelik dağılım, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır.Araştırma verilerinin analizi sonucunda kaçıngan karar verme ve anlık karar verme değişkenleri akademik erteleme puanlarındaki varyansın yaklaşık % 19?unu açıkladığı görülmüştür. Regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin t-testi sonuçları incelendiğinde; kaçıngan karar verme ve anlık karar vermenin akademik erteleme üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmektedir. Sezgisel karar verme, rasyonel karar verme ve bağımlı karar verme değişkenleri önemli bir etkiye sahip değildir. Araştırmaya katılan öğrencilerin akademik erteleme davranışları üzerinde cinsiyet anlamlı farklılık yaratırken, anne ve baba eğitim durumu, öğrenim görülen alan ve öğrenim görülen sınıf düzeyi değişkenlerinin anlamlı farklılık yaratmadıkları saptanmıştır. Öğrencilerin karar verme stilleri arasında anlamlı ilişkiler tespit edilirken, karar verme stillerinin düzeyleri ile cinsiyet, öğrenim görülen sınıf ve öğrenim görülen alan değişkenleri arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır. Bulgular ilgili literatür verileri ile tartışılmıştır. Elde edilen bulgulara dayalı olarak öneriler geliştirilmiştir. Anahtar kelimeler: Akademik erteleme, karar verme stilleri. With this research, it is aimed to research whether 10, 11 and 12th grade highschool students' academic procrastination behaviors are to be predicted or not by the decision-making styles.The parameters have been collected with the method of categorical sampling from the 3 of the general high schools and 3 of the Anatolian high schools which are in Şahinbey and Şehitkamil in Gaziantep and with the method of random group sampling from the 2 classes of each school. 408 students from 10, 11 and 12th grades of high schools have joined this research. With the tools of collecting parameters, `Academic Procrastination Questionnaire? which is developed by Çakıcı (2003), the `Decision Making Inventory? which is developed by Scott and Bruce (1995) and translated into Turkish by Taşdelen (2002) are used. `Personal Information Form? which is developed by the researcher is used to get information about demographic characteristics of the students. Multiple regression analysis, arithmetic average, percentage scatter, independent samples t-test, One way ANOVA are applied in analysing of parameters.In the result of searching analysis of parameters, avoidant decision making and instant decision making variables explain approximately %19 of the variance in academic procrastination score. Analyzing the results of t-test for significance of regression coefficients, it is determined that avoidant decision making and instant decision making appears to be significant predictions on academic procrastination. Intuitive decision making, rational decision making and dependent decision-making variables haven?t significant effects. It is determined that the students? academic procrastination behaviors are effected from their genders significantly while their parents? educational level, education field and the level of the class don?t effect this. Findings are discussed with literature meters. And with these findings, some suggestions are developed.Key words: Academic procrastination, decision making styles.
Collections