Bilimsel epistemolojik inançlar, TEOG sınavına ilişkin tutumlar ve TEOG başarısı arasındaki ilişkilerin analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın genel amacı; 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançlarının, TEOG sınavına ilişkin tutumlarının incelenmesi ve bu etkenler ile öğrencilerin TEOG sınav başarıları arasındaki ilişkilerin belirlenmesidir. Bu genel amaç çerçevesinde, Bilimsel Epistemolojik İnanç Ölçeği'nin boyutlarına ilişkin öğrencilerin bilimsel epistemolojik inanç düzeyleri belirlenmiştir. Ayrıca cinsiyet, aile gelir durumu ve anne-baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre öğrencilerin bilimsel epistemolojik inanç ve tutum düzeylerinde farklılaşma olup olmadığı irdelenmiştir. Bu araştırmada, Türkiye'de ilk kez geliştirilen TEOG Tutum Ölçeği'ne çalışmanın birinci örneklem grubunu oluşturan 305 öğrenci veri sağlamıştır. Elde edilen veriler ışığında, ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,751 olarak hesaplanmıştır. Kapsam geçerliliği, uzmanlar aracılığıyla sağlanmıştır. Yapı geçerliliğinin tespit edilmesi sürecinde AFA'ya tabi tutulan maddelerin faktör yük değerleri incelenmiş ve 0.30'un altında olan maddeler elenmiştir. 16 madde ve 2 boyuttan oluşan ölçeğin yapısı DFA Analizi ile doğrulanmıştır. İlişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma modelleri ile desenlenen araştırmanın verileri, çalışma evreninden küme örnekleme yoluyla seçilen ve araştırmanın ikinci örneklem grubunu oluşturan 410 öğrenciden toplanmıştır. Bu örneklem grubuna birtakım demografik bilgilerin yer aldığı maddeler ile TEOG Tutum Ölçeği ve Bilimsel Epistemolojik İnanç Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20.0 paket programı kullanılmış olup normal dağılım gösterdiği belirlenen veri setine T Testi, ANOVA Testi, Scheffe Testi ve Çoklu Regresyon Analizi uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, Bilimsel Epistemolojik İnanç Ölçeği'nin alt boyutlarına ilişkin öğrencilerin en çok `akıl yürütme` , en az `otorite ve doğruluk` boyutunda gelişmiş inançlara sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre bilimsel epistemolojik inanç ve tutum düzeyleri arasındaki fark anlamlıdır. Aile gelir durumu değişkeni, bilimsel epistemolojik inanç düzeyinde anlamlı bir farklılık oluşturmazken tutum düzeyinde anlamlıdır. Anne-baba eğitim düzeyi değişkeni ise bazı boyutlarda anlamlılık göstermektedir. Araştırmanın genel amacı doğrultusunda, bilimsel epistemolojik inanç seviyesi yüksek olan öğrencilerin TEOG sınav başarılarının yüksek olacağı, ancak TEOG sınavına ilişkin tutum düzeyi yüksek olan öğrencilerin sınav başarılarının nispeten düşük olacağı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Bilimsel epistemolojik inanç, tutum, TEOG sınavı,yapılandırmacılık. The main purpose of this study is to examine the 8th grade students' scientific epistemological beliefs, attitudes towards TEOG exam and to determine the relations between these factors and TEOG success. Within the frame of this main purpose, the scientific epistemological levels of students about the sub-dimensions of Scientific Epistemological Belief Scale were identified. Moreover, whether there is difference or not at the scientific epistemological belief and attitude levels of students according to variables such as gender, family income level and parents' education level was analysed. In this study, data were obtained from 305 students composing the first sample group of the study for TEOG Attitude Scale, which was developed in Turkey for the first time. In the light of data obtained, Cronbach Alpha reliability coefficient of scale was found as 0,751. The content validity was ensured by experts. In the process of determination of construct validity, factor loading values of items which were subjected to AFA were analysed. Items, levels of which were under 0.30, were eliminated. The construct of scale consisting of 16 items and 2 dimensions was verified with DFA Analysis. The data of study designed with correlational survey and causal-comparative research models were obtained from 410 students chosen from accessible population with the method of cluster sampling and composing the second sample group of the study. TEOG Attitude Scale with some demographic information items and Scientific Epistemological Belief Scale were applied to this second sample group. SPSS 20.0 programme was used to analyse the data and T- Test, ANOVA Test, Scheffe Test and Multiple Regression Analysis were applied to data set showing normal distribution. According to research findings, it was determined that students had the most developed beliefs at `reasoning` sub-dimension and the least developed beliefs at `authority and accuracy` sub-dimension related to sub-dimensions of Scientific Epistemological Belief Scale. A significant difference was determined between levels of scientific epistemological beliefs of students and attitudes in terms of gender variable. The variable of family income level was not significantly different at the level of scientific epistemological belief; however, a significant difference was found at the level of attitude. The variable of parents' education level was found significantly different at some dimensions. In accordance with the research's main purpose, it was concluded that students with high scientific epistemological belief level would be successful at TEOG exam, but the exam success of students with high attitude level towards TEOG exam would be relatively low.Key Words: Scientific epistemological beliefs, attitudes, TEOG Exam,constructivism
Collections