Öğretmenlerin mesleki gelişiminde eylem araştırmasının kırkpatrıck program değerlendirme modeline göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Eylem Araştırmasının öğretmenlerin mesleki gelişimine katkısını incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden `durum çalışması` kullanılmıştır. Nitel ve nicel araştırma veri toplama araçlarından birlikte istifade edilmiştir. Konu ile ilgili olarak yapılan alanyazın taraması sonrasında, öncelikle etkili hizmet içi eğitim programlarının özellikleri araştırıldı ve hizmet içi eğitim programı tasarlandı. Pilot çalışma olarak 25 (yirmi beş) öğretmen ile uygulamalı olarak Eylem Araştırması çalıştayı yapıldı ve eğitime dair hem nicel hem de nitel veriler toplandı. Elde edilen veriler ışığında eğitim programında iyileştirmeler yapılarak imkanları sınırlı bir resmi okulda asıl uygulama gerçekleştirilmiştir. Derinlemesine çalışma yapılması amacıyla 6 (altı) gönüllü öğretmenle çalışılmış ve yine bu öğretmenlere de Eylem Araştırması eğitimi verilmiştir. Eğitim ile eş zamanlı olarak öğretmenler kendilerinin belirlediği problemin çözümü için bireysel olarak eylem araştırması yürütmüştür. Uygulanan programın değerlendirilmesinde Kirkpatrick program değerlendirme modeli kullanılmıştır. Araştırmada, eğitim değerlendirme formları, yarı yapılandırılmış görüşme formları ve öz değerlendirme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Nicel verilerin toplam puan üzerinden aritmetik ortalamaları alınmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde Eylem Araştırmasının önemli katkı sağladığı sonucuna varılmıştır. Eylem Araştırması mesleki gelişim modeli olarak daha fazla yaygınlaştırılabilir. Daha etkin sonuçlar elde edilmesi için yeterli zaman ve mekan ayrılması önerilmektedir. The aim of this study is to investigate the contribution of Action Research to teachers' professional development. `Case Study`, one of qualitative research designs was used in the study. Qualitative and quantitative data collection tools were utilized together in the research. After the review of literature regarding the issue, characteristics of effective in-service training programs were studied and a workshop was designed. A pilot study was implemented with 25 (twenty-five) teachers. In the light of the data gathered, amendments were made to the program and final practice was implemented at a state school with limited opportunities with 6 (six) voluntary teachers to allow in-depth study. The teachers were given training and, simultaneously, they conducted their own action researches concerning the issues they determined. Kirkpatrick program evaluation model was used in the program. Training evaluation forms, semi-structured interviews, a self-assessment form were used as data collection tools. As a result, it is concluded that Action Research contributes to teachers' professional development considerably. Action Research could be popularized more as a professional development model. It is suggested that sufficient time and space be provided for more effective results.
Collections