Yeniden kavramsallaştırmacılık akımı bağlamında 6.sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının politik bir metin olarak incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı yeniden kavramsallaştırmacılık akımı bağlamında 6.sınıf Sosyal Bilgiler öğretim programının politik bir metin olarak incelenmesidir. Bu genel amaç çerçevesinde Sosyal Bilgiler öğretim programı, ders ve öğrenci çalışma kitabı, öğretmen kılavuz kitabı, öğretmen ve uzman görüşleri incelenerek 6.sınıf Sosyal Bilgiler öğretim programı arkasında hangi politik görüşlerin olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma deseninin kullanıldığı bu çalışmada yöntem olarak fenomonoloji yöntemi; verilerin analizi sürecinde ise doküman incelemesi ve eleştirel söylem analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın birinci kısmında 6. sınıf Sosyal Bilgiler öğretim programı, öğrenci çalışma kitabı ve ders kitabı ile öğretmen kılavuz kitabı doküman incelemesi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre veri kaynaklarında neoliberalizmi niteleyen girişimcilik, temel hak ve özgürlükler, şirket diline yönelik bulgulara; ayrıca milliyetçiliği niteleyen kültürel farklılık ve militarizme ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmanın ikinci kısmında 16 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla görüşme yapılmıştır. Araştırma bulguları, eleştirel söylem analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmede öğretmenler öğrencide daha çok girişimciliğe ve ticaretin geliştirilmesine yönelik becerilerin ön plana çıkartıldığını ifade etmiştir. Araştırmanın üçüncü kısmında 9 uzmanla yapılan görüşme bulgularına göre uzmanların çoğunluğunun Sosyal Bilgiler öğretim programı, öğrenci çalışma kitabı ve ders kitaplarında politik açıdan tarafsız olmadığını; politik bir yönlendirme olduğunu ifade etmiştir.Anahtar kelimeler: Yeniden Kavramsallaştırmacılık Akımı, Politik Metin, Sosyal Bilgiler Öğretimi, Politik Görüşler. The Purpose of this study is to analyze the the syllabus of social studies for the 6th grade as a political text in the context of reconceptualism movement. In this general framework of the thesis, it has been tried to determine which political views are behind the 6th grade social studies syllabus by examining the social studies syllabus, class and student workbook, teacher's guide book, teachers and experts' opinions. In this study in which qualitative research design was used, as well as interview with teachers and experts, document analysis and critical analystical method have been used. In the first part of the study, the 6th grade social studies syllabus, students' workbook and teacher's guidance book have been examined by analysis method. According to the research findings, entrepreneurship qualifying neoliberalism in the data resources, fundemental rights and freedoms, findings directing company language have been reached. On the other hand, the findings with regard to the cultural difference qualifying nationalism and militarism have been found. In the second part of the study, interviews with 16 teachers through the semi structured interview have been made. They were analyzed by research findings and critical discourse anaysis. In the interviews with the teachers, the teachers emphasized the importance of skills of the students for entrepreneurship and the development of trade. According to the findings of the interviews that have been made with nine experts in the three fields of the study, most of the experts are not impartial in the social studies syllabus, student workbook, and textbooks in terms of policy. There is a political orientation. Keywords: Reconceptualism Movement, Political Text, Social Studies, Political opinions
Collections