Matematik öğretmenlerinin mesleki gelişim programlarıyla ilgili değerlendirme ve beklentileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasında, ortaokul ve lise matematik öğretmenlerinin mesleki gelişim programlarına yönelik değerlendirme ve beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmaya Adıyaman ilinde MEB bünyesinde görev yapan 102'si ortaöğretim (lise) ve 112'si ortaokul kademesinde olmak üzere 214 matematik öğretmeni katılmıştır. Matematik öğretmenlerinin mesleki gelişim programlarına yönelik değerlendirme ve beklentilerini belirlemek amacıyla konuyla ilgili açık uçlu soruların yer aldığı anket uygulanmış ve elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonuçlarına göre programlarda yer alan çalışmaların çok azında, içeriğin öğretmenlerin görüşüne başvurularak hazırlandığı görülmektedir. Bu durum içeriklerin çoğunun, öğretmenlerin ihtiyaçları doğrultusunda şekillendirilmediğini göstermektedir. Ortaokul matematik öğretmenlerinin mesleki gelişim programlarının verimliliğine dair değerlendirmeleri benzerlik gösterirken (%42'si verimli- %38'i verimsiz), lise matematik öğretmenlerinde bu durum farklılık göstermiştir (%51,9'u verimli- %19,5'u verimsiz). Öğretmenlerin mesleki gelişim programlarını verimli bulma gerekçeleri benzerlikler göstermekteyken gerekçelerden öne çıkanlar arasında: mesleki gelişime olumlu katkı sağlaması (% 20,7) ve yeni gelişmelerden haberdar olunmasını sağlaması (%17,1) yer almıştır. Verimsizlik gerekçeleri ise kademeler arasında farklılık göstermiştir. Ortaokul matematik öğretmenleri, konuların teorik anlatılması (%26,3) ve hizmet içi eğitime gerekli önemin verilmemesi (%26,3), lise matematik öğretmenleri ise eğitmenin yetkin olmaması(%39,6) üzerinde durmuştur. Ayrıca ortaokul (%30,3) ve lise (%36,3) matematik öğretmenlerinin kendi alanlarına yönelik hizmet içi eğitimlere katılımlarının oldukça az olması da dikkat çekmiştir. Matematik öğretmenlerince, mesleki gelişim programlarının etkili olabilmesi için; içeriklerin öğretmenlerin görüşleri alınarak hazırlanması, çalışmaların; uygulama, içerik ve zamanlama açısından işlevsel olması, katılımcı aktifliğine fırsat tanıması, eğitmenin alanında yetkin olması gerekmektedir. Bu bulguların dikkate alınmasının, matematik öğretmenlerine yönelik etkili ve verimli mesleki gelişim programlarının hazırlanmasında ve yürütülmesinde önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. This paper aims to identify considerations and expectations of secondary and high school mathematics teachers about professional development programmes. This study adopts descriptive method. 102 high school and 112 secondary school, working within the curriculum of the National Ministry Education were applied for this research. In order to determine the expectations and evaluations of teachers about professional development programmes, they were applied an open-ended questionnaire and the results were evaluated via content analysis. According to the results, very few of professional development programmes were prepared upon teachers' expectations which shows that not much of the content of professional development programmes is based on the needs of the teachers. While the percentage of evaluations of secondary school teachers are(%42 efficient, %38 inefficient), the evaluation of high school teachers are (%51,9 efficient, %19,3 inefficient). Teachers thinking the programmes as efficient put positive contribution to the improvement of their job (%22,7) and being able to follow the developments (%17,1) are among their reasons. The reasons of inefficiency on the other hand are different between the grades. While secondary school teachers point the issue of theoretical teaching and insufficient importance given to the professional development programmes (%26,3), high school teachers harp on the issue of the trainmen's not being competent enough. It's also worth to give attention that participation to the programmes by both secondary and high school teachers is quite inadequate. According to the mathematics teachers to get efficiency, the content should be prepared according to their considerations, programmes should be functional in terms of time, content and appliance, it should let the participants attend actively and trainmen should be competent. As a result, we believe that taking into consideration the research results will definitely contribute to preparation and applying process of the professional development programmes for mathematics teachers.
Collections