MEB ilkokul ve ortaokul eğitim kurumlarına atanan aday öğretmenlere uygulanan mentorluk süreci
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı `MEB eğitim kurumlarında aday öğretmenlere yönelik uygulanan mentorluk sürecinin değerlendirilerek aday ve danışman öğretmenlerin uygulanan mentorluk süreci ile ilgili olumlu, olumsuz görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmada temel yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde nicel ve nitel analiz yöntemlerinden faydalanılmıştır. Ayrıca, yapılan bu çalışma keşfetmeye dayalı durum çalışması deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Gaziantep iline Mart 2016'da atanıp, Eylül 2016'da Gaziantep ilinde çalışmaya başlayan 669 mente (aday öğretmen) ve aday öğretmenlere danışmanlık yapmak üzere atanan 154 mentor (danışman öğretmen) olmak üzere toplam 823 öğretmen oluşturmuştur. Örneklemin seçiminde rastgele örnekleme yöntemlerinden birisi olan tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aşamasında araştırmacı tarafından mentorlara ve mentilere yönelik olarak hazırlanan `mentorluk sürecinin analizi anketi` ile yarı yapılandırılmış özellik gösteren `görüşme formu` kullanılmıştır. Anket verilerinin nicel analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılarak tanımlayıcı ve anlam çıkarıcı istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Görüşme formu verilerinin nitel analizinde ise betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; mevcut uygulamanın mesleki gelişime katkı sağlama, yeni bilgi ve beceriler kazandırma ve tecrübe aktarımı sağlama yönlerinden katkı sağladığı tespit edilmiştir. Mentor ve mentiler bu konuda benzer fikir sahibidirler. Ancak, mentilerin uygulamanın kişisel gelişime katkı, motivasyon sağlama, mesleğe karşı ilgiyi arttırmaya katkıları ile ilgili olarak kararsız oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Adaylık Eğitimi, Hizmet İçi Eğitim, Mente, Mentor, Mentorluk. The main purpose of this study is to determine the positive and negative opinions of the candidate and advisor teachers about the applied mentoring process by evaluating the mentoring process applied to the candidate teachers in the Ministry of National Education institutions. In the study, a scanning model was used as the basic method. And, in the analysis of the obtained data, quantitative and qualitative analysis methods were used. In addition, this study was conducted in an exploratory case study design. The sample of the research consists of 823 teachers including 669 candidate teachers appointed to Gaziantep in March, 2016 and started to work in September, 2016 in Gaziantep; and 154 Mentors appointed to guide the candidate teachers. In the selection of the sample, stratified sampling method which is one of the random sampling methods is used. During the data collection phase, the `analytical questionnaire of the mentoring process` and the `interview form` which was structured and prepared by the researcher were used. In the quantitative analysis of the questionnaires, descriptive and meaningful statistical methods were applied using SPSS 22.0 package program. In the qualitative analysis of the interview form data, descriptive analysis and content analysis methods have been applied. As a result of the research; it has been found that the present practice contributes to professional development, new knowledge and skills, and provides transfer of experience. Mentors and mentees have similar opinions on this. However, the mentors are undecided about the practice's contribution to personal development, motivation, and interest. Keywords: Candidacy training, In-Service Education, Mentee, Mentor, Mentoring.
Collections