Ortaokul öğrencilerinin üstbiliş becerileri, matematik özyeterlikleri ve matematik başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin kullandıkları üstbilişsel beceriler, matematik özyeterlikleri ve matematik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Bu çalışmaya 190 ortaokul 7. sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma ilişkisel model desenle desenlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, 'Öğrenmede motive edici stratejiler ölçeği'nin alt ölçeği olan üstbiliş (metabiliş) ölçeği ile öz yeterlik kaynakları ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada yer alan değişkenler üstbilişsel beceriler, matematik öz-yeterliği ve matematik başarısıdır. Bu değişkenlerden matematik başarısı bağımlı değişken, üstbiliş becerileri ve matematik özyeterlikleri bağımsız değişkendir. Öğrencilerin matematik başarılarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılığını incelemek için bağımsız gruplar t testi, değişkenler arası ilişkinin saptanması için pearson korelasyon analizi, üstbilişsel beceriler ve matematik öz-yeterliğinin matematik başarısı üzerindeki yordama gücü basit doğrusal regresyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre; öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre matematik puanları arasında anlamlı farklılığın olmadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin üstbiliş becerileri ve matematik özyeterlik inançlarına ilişkin her bir değişkenin matematik başarısını yordama gücüne bakıldığında; katılımcıların matematik başarılarının yaklaşık %18'inin üstbiliş becerileri tarafından, matematik özyeterlik alt boyutlarından alınan puanların matematik başarısının yordanmasına ilişkin adımsal çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre dört boyut birlikte ele alındığında kişisel deneyimler alt boyutu tek başına matematik başarısına ilişkin toplam varyansın yaklaşık %60'ını açıklamaktadır. Diğer alt boyutlar regresyon analiz hesaplanma dışına tutulmuştur. Öğrencilerin üstbiliş becerileri ve matematik özyeterlik inançlarının birlikte matematik başarısını yordama gücüne bakıldığında, katılımcıların matematik başarılarının yaklaşık %52'sini yordadığı görülmektedir. The main purpose of the research was to examine the relationship between middle school students' metacognitive skills, mathematics self-efficacy, and mathematics achievement. A total of 190 middle school 7th graders participated in the study. The research was designed as correlational research. Metacognitive awareness scale which is a sub-scale of motivating skills in learning scale and the resources of self-efficacy scale were used as data collection tools. The variables in the research were metacognitive skills, mathematics self-efficacy, and mathematics achievement. Of these variables, mathematics achievement was the dependent variable and metacognitive skills and mathematics self-efficacy were the independent variables. In order to reveal whether students' mathematics achievement significantly differed according to gender variable, independent samples t-test was used, and Pearson correlation analysis was employed to detect the relationship between the variables. Furthermore, basic linear regression analysis and multiple regression analysis were employed to determine the predictive power of metacognitive skills and mathematics self-efficacy on mathematics achievement. According to the findings of the research, there was not a significant difference between students' mathematics scores in terms of gender. Moreover, when the predictive power of metacognitive skills and mathematics self-efficacy on mathematics achievement was examined, it was found that 18% of mathematics achievement was predicted by metacognitive skills. According to stepwise multiple regression analysis performed to determine the predictive power of mathematics self-efficacy on mathematics achievement, personal experiences dimension explained 60% of the total variance regarding mathematics achievement by itself. Other dimensions were not included in the regression analysis. Students' metacognitive skills and mathematics self-efficacy explained 52% of the total variance in their mathematics achievement.
Collections