Okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin öğretimsel liderlik uygulamalarında okul öncesi eğitim programı bilgisinin önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin öğretimsel liderlik uygulamalarında okul öncesi eğitim programı bilgisinin öneminin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim- öğretim yılı içerisinde Kilis il merkezinde görev yapmakta olan 14 okul yöneticisi ve 32 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Yöneticilerin 6'sı anaokulu, 8'i bünyesinde ana sınıfı bulunan ilkokul yöneticisidir. Öğretmenlerin ise 15'i anaokullarında 17'si bünyesinde ana sınıfı bulunan ilkokullarda görev yapmaktadır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan iki farklı görüşme formu kullanılarak bireysel görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar şunlardır: Birinci görüşme sonuçlarına bakıldığında ilkokul ve anaokulu yöneticilerinin kendilerini öğretimsel liderliğin tüm boyutlarında yeterli gördükleri ve kendilerini bir öğretim lideri olarak düşündükleri görülmektedir. İlkokullarda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin yöneticilerinin öğretimsel liderlik uygulamalarına ilişkin öğretimsel liderliğin tüm boyutlarında genel anlamda olumsuz görüş bildirdikleri görülmektedir. Anaokullarında görev yapan öğretmenler ise yöneticilerinin okul öncesi eğitimle ilgili alan bilgisine sahip olduğunu, yöneticilerinin misyonu tanımlama, program ve öğretimi yönetme ve kaynak sağlama boyutuna yeterli katkı sağladıklarını belirtmişlerdir. İkinci görüşme sonucu incelendiğinde ise öğretmen ve yönetici olmak üzere her iki kurum türündeki katılımcıların tamamının yöneticinin okul öncesi eğitim programı ile ilgili bilgi sahibi olmasının öğretimsel liderlik uygulamalarındaki önemi noktasında ortak görüşe sahip oldukları görülmektedir. Bu araştırma sonuçlarına göre okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin öğretimsel liderlik uygulamalarında okul öncesi eğitim programı bilgisinin oldukça önemli olduğunu söylemek mümkündür The purpose of the present study was to unearth the importance of school administrators' knowledge about the preschool curriculum in their instructional leadership behaviors. Phenomenology, a qualitative research method, was used as the research method. The sample of the research consisted of 14 school administrators, 6 of whom were working at kindergartens and 8 of whom were at primary schools with preschool classes, and 32 teachers, 15 of whom were working at kindergartens and 17 were working at primary schools with preschool classes, chosen from the school located in Kilis province in the 2016-2017 academic year. The data of the research were collected through interviews by means of two different interview forms prepared by the researcher. Content analysis technique was used in the analysis of the data. The results obtained were as follows: school administrators thought that they were competent in all of the dimensions of instructional leadership and viewed themselves as instructional leaders. Teachers working at preschool classes of primary schools stated negative thoughts regarding their school administrators' instructional leadership practices in all the dimensions of instructional leadership. Teachers working at kindergartens, however, believed that their administrators made adequate contributions in defining the mission, managing curriculum and instruction and providing resources dimensions and that they had sufficient content knowledge about preschool education. When the results of the second interviews are examined, it can be seen that both teachers and school administrators working in two different schools agreed upon the significance of administrators' content knowledge about the preschool curriculum in their displaying instructional leadership behaviors. According to these results, it may be suggested that school administrators' having content knowledge about the preschool curriculum is highly significant in their displaying instructional leadership behaviors.
Collections