Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan tezlerin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan yüksek lisans tezlerini tematik ve metodolojik açıdan incelemektir. Araştırma kapsamında eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında YÖK Ulusal Tez Merkezinde yayınlanan ve erişime açık olan yüksek lisans tezlerinin tamamı incelenmiştir. Toplamda 166 tezin incelendiği çalışmada, tezleri incelemede araştırmacı tarafından geliştirilen tez inceleme formu kullanılmıştır. Öncelikle tezlerin hangi boyutlardan inceleneceği ilgili alanyazın geniş kapsamlı taranarak belirlenmiştir. Bu kapsamda tezler; yayınlandığı üniversite, yayın yılı, danışman unvanı, alanı-konusu, anahtar kelimeleri, araştırma yaklaşımı, örnekleme yöntemi ya da çalışma grubu, örneklem türü, geçerlik, güvenirlik, veri toplama aracı, analiz yöntemi, istatistik programı ve son olarak verilerin kaynağı açısından incelenmiştir. Çalışmanın güvenirliği sağlamak amacıyla puanlayıcı güvenirliği hesaplanmıştır. Veri analizi kısmında kayıtlı tüm veriler üzerinden frekans ve yüzde hesaplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre en fazla tezin 2009, 2010, 2011 ve 2012 yıllarında yayınlandığı, tez danışmanlığının en çok doçentler tarafından yapıldığı, araştırmaların genel olarak tarama modelinde tasarlandığı, incelenen tezlerin % 63,86'sının çalışma grubu üzerinden yürütüldüğü, örnekleme yöntemi olarak en fazla basit seçkisiz örnekleme ve tabakalı örnekleme yöntemlerinin kullanıldığı, çalışmaların % 80,72'sinde veri örneklem türünün öğrenci olduğu, öğrencilerden % 78,92'sinin ise ilkokul ortaokul ve lise öğrencisi olduğu, lisansüstü öğrencilerle ilgili yapılan çalışma sayısının çok az olduğu (% 2,41) görülmüştür. Ayrıca tezlerde geçerlik yöntemi olarak kapsam geçerliği ve yapı geçerliği sağlanmasına dikkat edildiği ve uzman görüşüne sık başvurulduğu görülmüştür. Güvenirlik yöntemlerinden Cronbach Alpha ve KR-20 hesaplanmasının en çok kullanıldığı görülmüştür. Tezlerde veri toplama aracı olarak en fazla ölçek ve anketin kullanıldığı ve genel olarak verilerin araştırmacı tarafından toplandığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: eğitimde ölçme ve değerlendirme, tematik ve metodolojik inceleme, yüksek lisans tezleri The purpose of the study is to analyze the dissertations in the field of measurement and evaluation in education in terms of thematic and methodological view. The study involves all masters dissertations published and available in the measurement and evaluation field, in total, there are 166 dissertations. To analyze the dissertations, the measurement designed by the researcher has been used. Initially, from which dimensions to analyze the dissertations has been defined after scrutinizing the literature in this field. Then, the dissertations has been analyzed in terms of the university in which it was studied, the year of publication, the position of the supervisor, subject-field of, the key words, the approach which is used, the method of sampling and research group, type of the samples, validity and reliability, tool for gathering data, analyzing the data, statistic program which is used and lastly the source of the data in the dissertations. In order to make sure that the research is reliable, interscorer reliability has been calculated. Over all the data recorded, percentage and frequency of the items has also been calculated. According to the findings, the most research has been done in 2011 and 2012, thesis advisors are mostly the instructors, researches are commonly designed in the model of 'scanning', 63,86 percent of the dissertations has been conducted over the 'study group', mostly used methods are the random and stratified sampling methods, ın 80,72 percent of the researches, type of data sampling is students among which 78,92 percent is primary, secondary and high school students and 2,41 percent of them are post graduate students. It is apparently seen that the number of the postgraduate students is too low. In addition, content validity and construct validity have been taken into consideration in the dissertations and an expert of the field has frequently been consulted. Mostly used reliability methods are Cronbach Alpha and KR-20. As a tool for gathering data, survey, scale, form and success tests have been used. Besides mostly used statistic programme is SPSS and Microsoft Excel, in 63,8 percent of the dissertations the data has been gathered by the researcher.Keywords: measurement and evaluation in education, thematic and methodological analysis, master dissertations
Collections