An analysis of the relationship between EFL students` perception of emotional and instrumental support and their motivational and emotional responses: The case of Gaziantep University
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Duygusal ve araçsal destek, etkili dil öğrenme sürecinde önemli bir rol oynar, çünkü bu destekler öğrencilerin, motivasyon ve duygusal açıdan başarılı tepkiler verebilmelerine yardımcı olur. Duygusal ve araçsal destek, yabancı dil öğrenme sürecindeki etkili faktörler olan öğrencilerin kaygılarını azaltır, içsel motivasyonlarını, yardım arama davranışlarını ve çabalarını arttırır. Bu nedenle bu çalışma, İngilizce dili öğrencilerinin, motivasyon ve duygusal tepkileri ile olan ilişkileri bakımından, duygusal ve araçsal destek algıları arasındaki ilişkileri incelemiştir. Çalışmanın katılımcıları, Gaziantep Üniversitesi Yabancı Diller Okuluna devam eden 200 öğrencidir. Çalışmanın verileri iki aşamada toplanmıştır. Nicel kısımda, veriler bir anketle toplanmıştır; nitel kısımda ise öğrencilerle yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Anket sonuçları, betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Duygusal destek ile araçsal destek arasındaki ilişkileri, kaygı, içsel motivasyon, yardım arama davranışı ve çaba değişkenleri açısından tespit etmek için Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Son olarak, katılımcıların duygusal destek ile araçsal destek arasındaki ilişkilerinin, cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini görmek için bağımsız örneklemler t testi yapılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, duygusal destek ile araçsal destek arasında pozitif; duygusal destek ve araçsal destek ile kaygı arasında negatif; duygusal destek ve araçsal destek ile içsel motivasyon, yardım arama davranışı ve çaba arasında pozitif bir ilişki vardır. Ayrıca, sonuçlar göre, duygusal destek, kaygı, içsel motivasyon ve çaba değişkenleri açısından, erkek ve kadın öğrenciler arasında istatistiksel yönden anlamlı farklılık yoktur, fakat araçsal destek ve yardım arama davranışı açısından, kadın ve erkek öğrenciler arasında istatistiksel yönden anlamlı bir farklılık bulunmuştur.Bunlara ek olarak, yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen bulgular da nicel bulguları destekler yöndedir; duygusal destek ile araçsal destek arasında bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca, içsel motivasyon, yardım arama davranışı ve çaba faktörleri ve duygusal destek ile araçsal destek arasında pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Duygusal ve araçsal destek, kaygı, içsel motivasyon, yardım arama davranışı, çaba Emotional and instrumental support has an all-important role in learning language effectively, because it helps students to have a successful response motivationally and emotionally. It leads to decreasing the students' anxiety and increasing their intrinsic motivation, help-seeking behavior, and effort which are the factors of learning a foreign language productively. Thus, this thesis analyzes the relationships between EFLstudents' perceptions of emotional and instrumental support in relation to their motivational and emotional responses. To conduct the study, 200 students at the School of Foreign Languages in Gaziantep University were determined as the participants of the study. The data were collected in two stages. In the quantitative section, the data were collected through a questionnaire while in the qualitative section, a semi-structured interview was administered. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the result of the questionnaire. Pearson product-moment correlation co-efficient was used to detect the relationships between emotional support and instrumental support with anxiety, intrinsic motivation, help-seeking behavior, and effort. Finally, an independent-samples t-test was administered to find out any statistically significant difference between genders of participants in terms of emotional and instrumental support, anxiety, intrinsic motivation, help-seeking behavior, and effort. The results pointed out that there was a positive relationship between emotional support and instrumental support, a negative relationship between emotional and instrumental support with anxiety, and a positive relationship between emotional and instrumental support with intrinsic motivation, help-seeking behavior, and effort. Furthermore, the results showed that there was no statistically significant difference between male and female students concerning emotional support, anxiety, intrinsic motivation, and effort, but there was a statistically significant difference between male and female students concerning instrumental support and help-seeking behavior. In addition, the findings of the interview supported those of the quantitative analyses in that there was a relationship between emotional supportand instrumental support. Also there was a positive relationship between emotional and instrumental support with intrinsic motivation, help-seeking behavior, and effort. Key words: Emotional and instrumental support, anxiety, intrinsic motivation, help-seeking behavior,effort
Collections