The relationship between learners` communication styles and their academic language achievement
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geçmişten günümüze, öğrenenlerin akademik dil başarılarını artırmak için, dil öğrenimini etkileyen faktörler üzerine birçok çalışma yapılmıştır. Bu bağlamda, öğrenenlerin kişisel farklılıklarının dil başarısını etkileyen unsurlardan biri olduğu bilinmektedir. Öğrencilerin ihtiyaçları ve kişisel farklılıkları göz ardı edildiğinde, dil öğrenimi zorlaşabilir, dolayısıyla, kişisel farklılıkların önemli bir parçası olarak davranış biçimlerinin yabancı dil öğrenimi üzerindeki etkisine gereken önem verilmelidir. Araştırmamızda, öğrencilerin yabancı dil öğrenimlerindeki başarılarıyla davranış biçimleri arasındaki ilişkiye yönelik bulgular ışığında, çeşitli öneriler sunulmuştur. Söz konusu çalışma, 2015-2016 akademik yılında insan kaynakları gelişimine yönelik HRDQ yayınları tarafından 2004 yılında yayınlanan 40 soruluk kişiler arası etki envanterinin, Gaziantep Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda eğitim gören 466 öğrenciye uygulanmasıyla yürütülmüştür. Çalışmamızın başlangıcında ön hazırlık olarak 63 öğrenciye pilot çalışma uygulanmış güvenilirlik değeri .71 olarak bulunmuştur. Pilot çalışma sonrası yapılan ikinci güvenilirlik testi sonucunda ise .71 değerine ulaşılmıştır. Veriler, SPSS 15 kullanılarak analiz edilmiştir. Daha sonra elde edilen veriler ışığında sonuçlar değerlendirilmiş davranış biçimleri ve öğrenenlerin akademik dil başarıları arası ilişki; r= .038 (r=.038> p=.01) olarak saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Davranış biçimleri, güvenilir davranış, pasif davranış, açık agresif davranış, gizli agresif davranış, akademik dil başarısı. Factors affecting language learning have been discussed for many years to enhance the academic achievement of learners. As a crucial element, learners' individual differences can be taken into account as a factor affecting language achievement. The effect of communication styles of learners as a part of their individual differences on language learning cannot be underestimated since it constitutes a significant part of individual differences. However, there cannot be found much research in this area, so in order to meet this deficit, this study has been conducted to reveal the relationship between learners' academic achievement and their communication styles (assertive behavior, passive behavior, openly aggressive behavior and concealed aggressive behavior) so as to increase success in language learning. The main purpose of this study is to determine whether or not or to what extent students' communication styles affect their academic language achievement. For this aim, this research was carried out in the Higher School of Foreign Languages at the University of Gaziantep in 2015-2016 academic year. A pilot test was applied to 63 students to find out the reliability of the questionnaire and the result was defined as; r= .71. Total population was 466 students who were administered a questionnaire of Interpersonal Influence Inventory involving 40 questions which were put forth to improve the performance of individuals, teams and organizations by HRDQ (2004), the developer of soft-skills learning solutions. Data were analyzed via SPSS 15.0 and the reliability of the data was calculated as .71. Then, the results were discussed in the light of findings and the result between the communication styles of learners and their academic language achievement was found as; r= .038 (r=.038, p>.01). Key Words: Communication styles, assertive behavior, passive behavior, openly aggressive behavior, concealed aggressive behavior, academic language achievement.
Collections