Türkçe öğretmenlerinin Türkçe dersi etkinliklerine yönelik algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin Türkçe dersi etkinliklerine yönelik algılarını belirlemektedir. Araştırmanın evrenini, Gaziantep ilinde görev yapan Türkçe Öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise Şahinbey ve Şehitkamil ilçelerinde görev yapan 186 Türkçe öğretmenidir. Türkçe öğretmenlerinin Türkçe dersi etkinliklerine yönelik algıları araştırmacı tarafından geliştirilen algı ölçeği aracılığıyla tespit edilmiştir. Ölçek geliştirme sürecinde ilgili alan yazının taranması ve odak grup görüşmesi sonuçlarına göre bir madde havuzu oluşturulmuştur. Daha sonra, açımlayıcı faktör analizi yapılmış ve ölçekte yedi alt boyut belirlenmiştir. Bir sonraki adımda, ölçeğin yapı geçerliliğini kanıtlamak için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda ölçeğin iyi uyuma sahip olduğu ve modelin doğrulandığı belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir. Elde edilen bu ölçekle 186 Türkçe öğretmeninden veri toplanmıştır, ANOVA ve t testi yapılarak bulgulara ulaşılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin Türkçe dersi etkinliklerine yönelik algıları toplam algı puanına bakılarak belirlenmiş ve bu algılarıyla cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte, eğitim düzeyi ve öğrenci sayıları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığına bakılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre Türkçe öğretmenlerinin Türkçe dersi etkinliklere yönelik algıları yüksek düzeyde çıkmıştır. Öğretmenlerin Türkçe dersi etkinliklerine yönelik algılarıyla yaşları ve mezun oldukları fakülteler arasında da anlamlı bir fark bulunmuş ama cinsiyetleri, öğrenim durumları, kıdemleri ve öğrenci sayıları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Çalışmanın sonunda Türkçe dersi etkinliklerine yönelik öğretmenlerin algılarını yükseltmek için formasyon ve hizmet içi eğitim verilmesi yönünde önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca ilgili araştırmacılara yönelik de öneriler yer almıştır. The aim of this study is to determine the perceptions of teachers of Turkish about the activities in Turkish lessons. The population consists of teachers of Turkish working in Gaziantep province and the sampling consists of 186 of them who are currently working in Şahinbey and Şehitkamil districts. Their perceptions concerning the activities in Turkish lessons were measured by the perception scale developed by the researcher. During scale development, a literature review was carried out and a focus group interview was performed to form an item pool. Later, an explanatory factor analysis was carried out and seven sub-categories emerged. In the next step, structure validity of the scale was tested through a confirmatory factor analysis. The computations revealed a good fit for the model; thus, a valid and a reliable scale was obtained. By using the scale, data were collected from 186 teachers and were analyzed through ANOVA and t-test. The perceptions of the participants about the activities were determined by total perception scores, and relations between perception scores and variables concerning gender, age, occupational seniority, school of graduation, education levels and student populations were calculated. A significant relationship was determined between the participants' perceptions about class activities and their ages, and the school of graduation. However, no significant relationship could be found between their perceptions and their gender, education level, occupational seniority and student population. The analyses and discussions concerning the study yielded results suggesting formation and in-service training to raise awareness and perception levels of teachers of Turkish about classroom activities. In addition, suggestions were made to related researchers.
Collections