Harput yöresine ait eserlerin müzikal analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Harput yöresi; köklü tarihi, kültürel yapısı, çok geniş folklor ürünleri ve zengin müziğiyle geçmişten günümüze kadar herkesin ilgisini çekmiş ve beğenisini kazanmıştır. Yöre müziği incelendiğinde, makam dizilerinin Türk Klasik Müziğinde (T.K.M.) kullanılan dizilerle benzeştiği, ancak eserlerde kullanılan makamların adlarının T.K.M.'nde kullanılan makamlardan farklı olduğu dikkat çekmektedir.Bu bağlamda araştırma, Harput yöresinde ?Versak?, ?Nevruz?, ?Beşiri?, ?Sabahi veya Saba?, ?Muhalif? olarak adlandırılan toplam 34 eserin müzikal analizinin yapılması ve analizi yapılan eserlerin T.K.M.'ndeki makamlar ile karşılaştırılması amaçlamıştır.Bu amaç doğrultusunda müzikal analizi yapılan eserlerden, Harput yöresinde ?Versak? olarak adlandırılan eserlerin T.K.M.'ndeki Hicaz makamına, ?Nevruz? olarak adlandırılan eserlerin T.K.M.'ndeki Karcığar makamına, ?Beşiri? olarak adlandırılan eserlerin T.K.M.'ndeki Rast makamına, ?Sabahi veya Saba? olarak adlandırılan eserlerin T.K.M.'ndeki Saba makamına, ?Muhalif? olarak adlandırılan eserlerin T.K.M.'ndeki Segâh-Hüzzam makamına benzediği sonuçlarına ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Harput Yöresi, Türkü, Türk Klasik Müziği, Müzikal Analiz The region of Harput has taken attention and aroused interest of everyone because of its long-established history, rich cultural structure, extensive folkloric products, and its music as one of those. When the music of the region is examined, it is found out that the maqam scales of the regional music resembles to those of the Turkish Classical Music -TKM-, however the names of the maqams used in TKM works differ from those in the regional Harput Music.In such a context, our research has its sight on musically analyzing 34 works named as `Versak?, `Nevruz?, `Beşiri?, `Sabahi/Saba?, `Muhalif? in the Harput Region, and to compare those works analyzed with certain maqams in TKM.Towards such a goal, required analysis related with the maqams aforementioned has been established and it is found out that works named as `Versak? in the regional Harput music resembles to `Hicaz? maqam in TKM; `Nevruz? to `Karcığar?, `Beşiri? to `Rast?, `Sabahi/Saba? to `Saba?, `Muhalif? to `Segâh-Hüzzam?.Keywords: Harput Region, Folk Songs, Turkish Classical Music, Musical Analysis.
Collections