Üniversite öğrencilerinin eş seçimi tercihlerine göre toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarını eş seçimi tercihlerine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Gaziantep Üniversitesi'nin çeşitli fakültelerinde öğrenim görmekte olan son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise tabakalı rastgele örnekleme yolu ile seçilmiş 200'ü kadın 218'i erkek olmak üzere toplam 418 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla `Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği`, eş seçimine ilişkin tercihlerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan `Eş Seçimi Tercihleri Anketi` kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerine `Kişisel Bilgi Formu` ile ulaşılmıştır. Veriler, ortalama, standart sapma, en yüksek ve en düşük değerler, yüzdelik değerler, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin eşitlikçi tutuma eğilimli oldukları ve kadın öğrencilerin erkek öğrencilere gore eşitlikçi tutumlara daha eğilimli oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin kadın ve erkek için en uygun buldukları yaş, evlenilecek kişinin yaşı, sosyo-ekonomik durumu, dini inancı, bakir/bakire olması, evlenip-boşanmış olmasına ilişkin tercihlerine göre toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarının anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Evlenilecek kişinin ideolojik görüşü, etnik kökeni, fiziksel çekiciliği, kurulacak duygusal bağ ve evliliği düşünme nedenlerine ilişkin tercihlerine göre ise anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin yaşamlarının çoğunu geçirdikleri yer, anne ve baba eğitim durumu, anne-baba evlenme şekli ve aile tipi gibi sosyo-demografik özelliklerine gore toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır. Anahtar kelimeler: Toplumsal cinsiyet, Eş seçimi, Üniversite öğrencileri The purpose of this descriptive-correlational study was to investigate gender roles attitudes of university seniors according to mate selection preferences. The population of the study consisted of last year university students attending to various faculties and departments at Gaziantep University. The sample of study was made of a total of 418 students (200 females and 218 male) who were selected by stratified random sampling. The following data collection instruments were utilized: Gender Roles Attitudes Scale was used to measure students gender role-attitudes; Mate Selection Preferences Survey developed by the researcher was used to asses students' mate selection preferences; and a Personal Information Form developed by the researcher was used to obtain data on a set of socio-demographic characteristics of the participants. The following data analytic procedures steps were taken: calculation of means, standard deviations, minimum and maximum values and percentiles; independent samples t-test was run; and one-way ANOVA was conducted. Results showed that students reported predominantly egalitarian attitudes and female students scored significantly higher on egalitarian attitudes than male students. Students attitudes on the following variables varied significantly according to gender roles: ideal (preferred) age for marriage; age of the partner; socioeconomic status of the partner; religious beliefs of the partner; whether the partner is a virgin or not; whether the partner has ever gotten married before. On the other hand, students' attitudes on the following variables did not vary significantly according to gender role; a partner's political ideology; partner's ethnicity; attractiveness of the partner; emotional bond with the partner; and reasons for considering marriage. Likewise the following sociodemographic variables were not significantly related to students' attitudes on gender roles: place of longest residence; parents' levels of education; manner in which parents got married and type of family. Results, limitations and implications of the study were discussed.Key Words: Gender, Mate selection, University students
Collections