Gara Garayev`in piyano için 24 Prelüt eserinin stil ve piyanizm özellikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dahi Azerbaycan bestecisi Gara Garayev 20.yy.ın tanınmış bestecilerindendir. 24 prelüt, Garayev'in 1951?1963 yılları arasındaki olgun dönemini temsil eden parlak eserlerinden biridir. Besteci-filozof Garayev'in yenilikçiliğini gösteren yeni yazı tekniği ve dil arayışları, ?eski ve yeni?nin sentezi, besteciyi kendi özel stiline ulaştırmıştır. 24 prelüt eserinin stil ve piyanizm özellikleri çalışmanın esas konusudur.Bu çalışmada Garayev piyano müziğinin milli müzikle olan bağlantısı müziğin melodik-armonik dili, formu, faktörü ile stil ve piyanizm özelliklerini belirleyerek, Garayev müziğinin daha detaylı öğrenilmesini sağlamak ve yüksek seviyeli zengin icracılığa ulaştırmak amaç edinilmiştir.Garayev'in 1930'lu yıllardan başlayarak hayatının sonuna kadar (1982) devam eden yaratıcılığı, 20.y.y. içerisindeki yeni akımlar dâhilindedir (izlenimcilik, neo-klasisizm, dodekafon). 24 prelüt eserinde analiz yöntemiyle bu akımlar ve özellikleri ortaya çıkarılmıştır. Farklı dönemler içerisinde uygulanan müzik sistemleriyle de kıyaslanarak, Garayev müzik dilinin özellikleri tespit edilmiştir.Sonuçta, Garayev barok döneminin polifonik müzik usulleri ve formlarını, klasik, romantik ve 20.y.y. dönemlerinin stil özelliklerini 24 prelüt eserinde uygulayarak dönemler arası köprü kurmuştur. Piyanizm açısından bakıldığında ise, romantik ve izlenimcilik dönem özelliklerinin 20.y.y. piyanizm özellikleriyle sentezi gözükür. Bu birleşmeler sonucunda Garayev'in piyano yaratıcılığı Azerbaycan milli müziği ve dünya müzik değerlerini kaynak alarak, 20.y.y. piyano sanatının bir parçası gibi kabul edilebilir.Anahtar Kelimeler: Gara Garayev, prelüt, stil. Qara Qarayev who Azerbaijan composer is one of composer recognized twentieth century?s. 24 preludes are one of brilliant work which represent his mature period 1951- 1963 years among of Qarayev. His new writing technical and language searchs which demonstrate composer- phisopher Qarayev?s innovative ?old and new?s? synthesis, is worked out to his own special style him. His 24 preludes works characteristic style and pianism are base matter of this work.At the work Qarayev is taken as a goal to work out to rich performer of high level and to provide that to be learned more detail of Qarayev music, by determine characters style and pianism with melodic- harmonic language characters and factor, form characters, its link with ethnic music of his piano music.His creativity whose go on until his life dead- end (1982) by begin from 1930 of Qarayev, is inside new movements within twentieth century ( impressionism, neo clasisizm). At his works 24 preludes are introduced this movements and its characters with analytically. Characters of Qarayev music style are determined by compare also with appling systems within different periods.Consequently, Qarayev is related among periods by appling at his works 24 preludes, their forms and music styles of baroque periods, classic, romantic and its characters movements of twentieth century periods. If they look over in term of pianism, characters of romantic and impressionism periods seem their synthesis with characters twentieth century pianism. In conclusion this combinations, piano creativity of Qarayev is accepted like a part of twentieth century piano art, as resource their norms Azerbaijan ethnic music and world music.Key Words: Qara Qarayev, prelude, style.
Collections