Neoliberal eğitim politikaları bağlamında orta sınıfın okul tercihlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Türk eğitim sistemindeki neoliberal politikalar bağlamında orta sınıf ailelerin ve çocuklarının okul tercihlerini etkileyen faktörleri araştırmaktır. Araştırma nitel betimsel bir çalışmadır. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 22 veli (13 devlet - 9 özel okul) ile orta sınıfa mensup, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Gaziantep ilindeki devlete ait fen liselerini tercih edecek düzeyde TEOG sınavı puanına sahip 30 öğrenci (16 devlet okulu - 14 özel okul) oluşturmaktadır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, velilerin ve öğrencilerin okul tercihlerinin akademik, fiziki, ekonomik, çevresel, kişisel, sosyal ve kültürel, dini, siyasi ve politik faktörlerden etkilendiği görülmüştür. Araştırmada, velilerin okullardan akademik, sosyal ve kişilik gelişimi ile ilgili beklentilerinin olduğu; öğrencilerin ise akademik ve sosyal yönlerden beklentilerinin olduğu saptanmıştır. Çalışmada, devlet okulu velilerinin ve öğrencilerinin okulları akademik ve sosyal açıdan yeterli bulmadığı; özel okul velilerinin ve öğrencilerinin ise okulları sosyal açıdan yeterli bulmadığı sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of the present study was to examine the reasons of school choices of middle class families and their children within the context of the neoliberal education policies in Turkish education system. The study adopts a qualitative descriptive research approach. The data were collected via semi-structured interviews. The first study group consisted of 22 parents (13 public school - 9 private school). The second study group consisted of 30 students (16 public school - 14 private school) who were middle class, had enough TEOG score to be able to choose science high schools in Gaziantep in the academic year of 2016-2017. The data were analyzed using the descriptive and content analysis techniques. The findings indicated that academic, economic, environmental, personal, social and cultural, religious, politic factors and physical conditions affected middle class parents and students school choices. It was revealed that parents had expectations in terms of academic, social and personel development of their children; students had expectations in terms of academic and social. According to the study results; it was also concluded that public school participants were not satisfied with their schools in terms of academic and social activities. On the other hand, private school participants were not satisfied with their schools in terms of social activities.
Collections