Okul müdürlerinin denetim rollerine ilişkin öğretmen algılarının incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ilkokul ve ortaokullarda görevli öğretmenlerin görüşlerine göre, okul müdürlerinin denetim rollerini ne düzeyde yerine getirdiklerinin belirlenmesi ve okul müdürlerinin denetim rollerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen algılarının, öğretmenlerin kişisel ve mesleki özelliklerine göre farklılaşma durumunun incelenmesidir. Araştırma tarama modelinde olup, betimsel bir çalışmadır. Araştırmada olasılık temelli örnekleme yöntemlerinden, seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın örneklemini Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde (Eyyübiye, Haliliye ve Karaköprü) bulunan resmi ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 420 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak okul müdürlerinin denetim yeterliliğini belirlemeye yönelik öğretmen ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri `ortalama`, `standart sapma`, `levene testi`, `t-testi`, `tek yönlü varyans analizi` ve `Mann Whitney U` ile çözümlenmiştir. Araştırmada okul müdürlerinin denetim rollerine ilişkin öğretmen algılarının `iyi` düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca okul müdürlerinin denetim rollerine ilişkin öğretmen algılarının öğretmenlerin, cinsiyet, branş, yaş, hizmet süresi, yöneticilik deneyimi, görev yaptıkları okula atanma türü, mevcut yönetici ile çalışma süresi, yöneticilerinin yüksek lisans yapma durumu ve görev yaptıkları ilçe değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği test edilmiştir. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin denetim rollerine ilişkin öğretmen görüşlerinin branş, mevcut okul müdürü ile çalışma süresi, okul müdürünün yüksek lisans yapma durumu ve görev yaptıkları ilçe değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; cinsiyet, yaş, hizmet süresi, yöneticilik deneyimi ve görev yaptıkları okula atanma türü değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Anahtar kelimeler: Denetim, okul müdürü, öğretmen The purpose of the study was to determinethe extent to which their school principal's supervision roles perform according to primary and middle school teachers' opinions and examine differentiation situation of teacher's perceptions concerning the school principal's supervision roles in respect to teachers' personal and professional characteristics. The research is a descriptive study designed in the survey method. Random sampling technique, a technique of probability sampling, was used in the study. The sample of the research was contained of 420 teachers working at primary and middle schools located in the central districts of Şanlıurfa province (Eyyübiye, Haliliye and Karaköprü). The scale of teacher about determining school principals' supervision competencies was used as the data collection tool. The data were analyzed by using `means`, `standard deviations`, ''levene test'', `t-test`, `one-way ANOVA` and ''Mann Whitney U''. The results revealed that teachers' perceptions related to school principals' supervision roles were at `good` level. Furthermore, it was tested whether teachers' perceptions of school principals' supervision roles differed significantly in terms of their gender, branch, age, seniority, managerial experience, appointment type, work period with the current principal and school principals' graduate studies variables and district where they worked. As a result of the study, it was found out that teachers' perceptions of school principals' supervision roles differed significantlyin terms of branch, work period with the current principal, and school principals' graduate studies variables, district where they worked; however, there were no significant differences between teachers' perceptions according to gender, age, seniority, managerial experience, and appointment type variables.Key words: Supervision, school principals, teachers
Collections