Türkiye`de 1990-2012 yılları arasında reklam müziklerinde değişim ve nedenlerinin tespit edilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ile Türkiye'de 1990-2012 yılları arasında reklam müziklerinde değişim ve nedenlerinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Yapılacak olan bu çalışmada, reklam müziklerinde 1990- 2012 yılları arasındaki reklam müzikalitesi bağlamında nasıl değerlendirilmesi gerektiği ortaya konacaktır. İdeal bir reklam müziğinde olması gereken melodi, armoni, ritim, dizi-tonalite ve kullanılan enstrümanların nasıl olması gerektiği irdelenmiştir. Araştırmanın yöntemi ise daha çok nitel araştırmalarda kullanılan özel durum yöntemidir. Bu araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinde 25 katılımcı oluşturmaktadır. Katılımcılar; prova ve kayıt işletmecisi, sanat yönetmeni, müzik yapımcısı, aranjör, tonmayster, müzik öğretmeni, sinemacı, orkestra sanatçısı ve müzisyenlerden oluşturmuştur. Katılımcılarla gerçekleştirilen görüşmeler, ses kayıt cihazıyla, katılımcıların onayı alınarak kaydedilmiştir. Ortalama 120 dakika süren görüşmeler İstanbul'da yaşayan bu işi yapmakta olan katılımcılarla bire bir yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmelerden sonra ses kayıt cihazı ile kaydedilen veriler, metne dönüştürülmüştür. Bu bağlamda veriler, betimsel analiz ve içerik analizi tekniği ile analize tabi tutulmuştur. Sonuç olarak araştırmaya katılan reklam müziği ile uğraşan katılımcıların teknolojinin gelişmesine paralel olarak, yaptıkları reklam müziklerinde kısa sürede ürünü ortaya koyduklarını, teknolojinin müzik alanında oldukça faydalı olduğunu ve yaratıcılıklarını daha üst düzeyde kullandıklarının sonuçlarına varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Müzik, Reklam, Reklam Müziği. This study aims to determine the changes and their reasons in advertisement jingles in Turkey between the years 1990-2012. This study will portray how the jingles in advertisements between the years 1990 and 2012 should be evaluated in terms of musicality. Attributes of melodies, harmonies, rhythms, string-tonality and the instruments to be used, in an ideal advertisement jingle, are discussed. The method of the study is particular case method, which is more generally used in qualitative researches. Sampling of this research consists of 25 participants in the city of Istanbul. These participants were made up of rehearsal and record operators, art directors, music producers, arrangers, sound engineers, music teachers, movie makers, orchestra performers and musicians. Conversations with the participants were recorded upon their consent. Lasting 120 minutes on average, these conversations were done with people who live in Istanbul and performing these jobs. After the conversations, the data as sound records were converted into texts. In this sense, the data were analyzed using descriptive analysis and content analysis technics. As a result, it is concluded that the participants who were performing in advertisement jingles were able to produce their work in a shorter time with the developments in technology, that technology is quite useful in the field of music and that these persons were able to utilize their creativity on a much higher level.Keywords: Music, Advertising, Music for Advertising.
Collections