Solist sanatçıların sahne performanslarına ilişkin kaygı durumlarının müzikal performansa etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sahne performansı, sahnelenen içeriğin ve sahnelenen fiziksel yerin özelliklerinden, icracının o günkü biyolojik fizyolojik ve duyuşsal uyarılmışlık hallerine kadar birçok şeyden etkilenen bir konudur. Bunlar arasında ise en fazla öneme sahip olan sanatçıların duygu durumlarıdır. Bu duygu durumu beraberinde kaygıyı da içermekte olup, kaygının performans üzerindeki etkisini ortaya koyan günümüzde yeterli çalışmaya rastlanmamıştır. Yapılan bu çalışmada, sahne performansı üzerine kaygının ne şekilde etkili olduğunun müzikal yönden incelenmesi amaçlanmıştır . Çalışmanın yönteminde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak konservatuvar mezunu 10 solist sanatçının görüşleri ses kaydıyla alınmıştır. Daha sonra alınan kayıtlar deşifre edilmiştir Çalışmanın sonucunda (1) Potansiyel ve Kabiliyeti Topluluk Önünde Kanıtlama Endişesi; (2) Tecrübe; (3) Ön Hazırlık; (4) Sahne Arkasında Kendi Enstrümanı İle İlişkisi; (5) Dinleyici İle Bütünleşme; (6) Kaygının Avantajları; (7) Her Tür Sahne Ortamına Uygun Hazırlık; (8) Rahatlama Yöntemleri; (9) Birlikte Çalma/Söyleme; (10) Heyecan; (11) Güvenilir Birinin Desteği ve (12) Konsantrasyon olarak belirlenen 12 temanın sahne performans ve kaygı ilişkisinde etkili olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Sahne performansı; Konservatuar; Kaygı; Sahne kaygısı. Scene performance is an important issue which is affected many factors ranging from physical properties of scene, properties of topics, daily mental situation of performers. The most important among these factors is mental state of artists. This mental state includes anxiety, and there are not enough recent researches showing effects of anxiety on performance. In this research, it is aimed to examine effects of anxiety on scene performance. In this research, descriptive scanning method was used. In this respect, opinions of 10 conservatory graduated soloist artists were asked with view form and voice record. Afterwards, voice records were solved and 12 factors were defined according to professionals directions. According to results of the research it was found that (1) anxiety of showing potential and ability on a society; (2) experience; (3) preparation; (4) being together with instrument behind the scene; (5) integration with audience; (6) advantages of anxiety; (7) readiness for all scene types; (8) relaxation exercises; (9) being partner at scene; (10) excitement; (11) support of a reliable fellow and (12) concentration were found effective on scene and anxiety relation. Key Words: Scene Performance; Conservatory; Anxiety; Scene anxiety.
Collections